Recorreguts

2017-2018. A TRAVÉS DEL MIRALL. VISITA-TALLER A LA COL·LECCIÓ.

DE 3R A 6È DE PRIMÀRIA I EDUCACIÓ ESPECIAL

Recorregut que mostra les obres que formen part de la "Col·lecció MACBA. Sota la superfície" pel curs escolar 2017-2018.

Recorregut per
Educació MACBA
Etiquetes
Educació, Primària, Educació Especial, Col·lecció

A través del mirall és una oportunitat per endinsar-nos amb els alumnes de primària en els significats de veure, mirar i ocultar. Una oportunitat també per explorar la potencialitat de l'art en la configuració de l'experiència educativa dins del museu.

Ens interessa treballar amb la Col·lecció com a espai d’investigació, fabulació i exploració sensorial. Volem aprofundir en aquesta capacitat de l’aprenentatge col·lectiu, crear un «estar amb» els altres per cultivar el pensament. Proposem pràctiques obertes a l’error i el joc, per alliberar la pedagogia i provocar formes diverses d’experimentar la producció del coneixement.

Continguts

  • En una banda, la tela; a l’altra, el mirall; al mig, jo mateix. Un ull mirant cap a la tela i l’altre, cap al mirall. Si miro intensament els dos objectes, se sobreposen de mica en mica; la meva imatge en el mirall es transfereix a la tela, per bé que roman en el mirall, i la tela es transfereix al ...

    Data
    1990
    Tipus d'obra
    Instal·lació
  • Amb una formació clàssica en Belles Arts, les propostes d’Aballí evolucionen ràpidament cap al predomini del concepte distanciant-lo de l’il·lusionisme pictòric. Aballí suspèn la imatge i anul·la tota possibilitat de ficció. «Vaig començar a buscar altres formes de relacionar-me amb la pintura, ...

    Data
    1998
    Tipus d'obra
    Instal·lació
  • Antoni Tàpies (Barcelona, 1923) va estudiar Dret a la Universitat de Barcelona durant el període 1944—1946, però, abans, una llarga malaltia l'havia ajudat a descobrir la seva passió pel dibuix i la pintura. La seva formació pictòrica és bàsicament autodidacta. Durant els anys quaranta, com molts ...

    Data
    1959
    Tipus d'obra
    Pintura
  • En un esforç per superar l’expressionisme matèric i obrir noves vies d’expressió artística, Lucio Fontana publica el seu Manifesto bianco el 1946. Desenvolupa així la seva teoria de l’Espacialisme, que defensa l’abolició de l’espai il·lusori de la pintura i la seva substitució per l’espai real. ...

    Data
    1957
    Tipus d'obra
    Pintura
  • En un context social marcat per la crisi existencial derivada dels horrors de la Segona Guerra Mundial, l’experimentació matèrica europea assumia la impossibilitat de la representació. És en aquest marc que cal situar l’obra de Jean Dubuffet, que va incorporar a l’art lògiques socialment marginals ...

    Data
    1953
    Tipus d'obra
    Pintura
  • Malgrat que l’objecte mirall ha estat reiteradament present en la tradició artística occidental –per exemple, en obres de Van Eyck, Parmigianino, Velázquez, Manet i Magritte, entre molts altres–, és al segle XX quan comença a tenir una certa centralitat en les pràctiques artístiques. Als anys vint, ...

    Data
    1965
    Tipus d'obra
    Instal·lació
  • L’obra Sense títol (1972) posseeix un aspecte volgudament pobre, en el qual els diferents elements utilitzats estan mancats de qualsevol tipus de retòrica formalista. Així, el procediment tècnic del “assemblatge” no només serveix per establir un diàleg entre materials diversos, sinó que també ...

    Data
    1972
    Tipus d'obra
    Assamblatge
  • “Polvoritzar la noció d’obra. Fer, de la noció d’obra, pigments. / Aglutinar, amb oli de llinosa, els pigments de la noció d’obra.” Compostatge de nou pintures posa en procés de compostatge els ingredients físics d’un quadre: olis, tela i fusta. El títol al·ludeix al procés de transformació de la ...

    Data
    1994
    Tipus d'obra
    Pintura
  • En la llarga relació amb materials comestibles i orgànics com a matèria artística, Dieter Roth va incorporar elements tan diferents i inusuals com la xocolata, el formatge, el sucre, la grana d’escaiola que s’utilitza com a menjar per als ocells o l’hamburguesa i les patates i els va convertir en ...

    Data
    1970
    Tipus d'obra
    Objecte
  • À chaque stencil une révolution és una instal·lació de grans dimensions en què Latifa Echakhch evoca l’esperit revolucionari que es va viure a Europa i als Estats Units en els seixanta. El títol de l’obra reprodueix una frase de Iàsser Arafat (1929-2004), el primer president de l’Autoritat Nacional ...

    Data
    2007
    Tipus d'obra
    Instal·lació
  • Seguint la línia de denúncia de la violència social que pateix fa anys el seu país d’origen i sense renunciar al seu gest poètic, el 1993 l’artista colombiana Doris Salcedo realitza Atrabiliarios. En aquesta obra de tres peces, l’escultora, interessada a fer visibles les diferents formes de mort i ...

    Data
    1993
    Tipus d'obra
    Objecte
  • La representació del temps i la seva empremta, la manipulació del rastre que deixa sobre tot el que ens envolta, la simulació de l'envelliment, la relació inseparable entre realitat i aparença; la possibilitat de modelar el temps entenent-lo d'una manera física, corpòria, i la reconsideració de ...

    Data
    1994
    Tipus d'obra
    Instal·lació
  • Coneguda per les seves escultures postminimalistes properes al disseny industrial i l’arquitectura moderna, Rita McBride pren elements gairebé anònims del paisatge urbà per interpretar-los alterant-ne les dimensions i els materials. Canonades, sistemes de ventilació o seients públics són ...

    Data
    2001
    Tipus d'obra
    Instal·lació
  • Sigalit Landau va construir aquestes tres instal·lacions en el context de l’exposició que va realitzar a La Capella del MACBA l’any 2014. Si bé inicialment formaven una sola obra amb el nom de Yotam, l’artista va prendre la decisió de fragmentar-la en tres peces: Yotam, Nir i Angel. Els títols són ...

    Data
    2014
    Tipus d'obra
    Instal·lació
  • Gregor Schneider va iniciar el seu projecte Haus u r (Casa u r) al 1985. L’artista ha convertit la seva casa nadiua a Rheydt, propera a Colònia, en l’eix de la seva producció artística i un camp experimental. Schneider n’intervé els diversos espais amb murs, passadissos sense sortida, falsos ...

    Data
    1996
    Tipus d'obra
    Fotografia