Abstracció càlida i Guerra Freda. 1946-1956
Curs d'art i cultura contemporànies dirigit per Serge Guilbaut
Aquest programa de conferències, organitzat a manera d'introducció a l'exposició Sota la bomba. El jazz de la guerra d'imatges transatlàntica. 1946-1956 (MACBA, tardor 2007), reunirà a Barcelona un grup d'acadèmics de renom internacional especialitzats en l'estudi de les produccions artístiques i culturals. L'objectiu és mostrar les estretes relacions establertes entre els Estats Units i França durant el període de la Guerra Freda, que no tan sols van provocar malentesos sinó que, a més, van projectar al marge del món artístic nombroses expressions modernes que llavors no es van considerar importants.
Els ponents convidats descriuran l'ampli i complex escenari cultural transatlàntic del període 1946-1956 (Serge Guilbaut i Frances Stonor Saunders), el panorama cultural de França al final de la guerra (Laurence Bertrand Dorléac) i el debat antagònic entre la producció artística d'esquerres i les postures modernes radicals a l'estil de Greenberg (Andrew Hemingway i Caroline A. Jones). També es comentarà l'escenari artístic espanyol i la seva relació amb els Estats Units (Valeriano Bozal). D'altra banda, s'analitzaran produccions artístiques específiques, com les obres de Jean Fautrier (Rachel Perry), Bram van Velde (Jordi Ibáñez) i Hans Hartung (Annie Claustres).
El programa pretén demostrar que la producció artística occidental duta a terme durant la Guerra Freda, època en què predominava l'expressionisme abstracte, era molt més diversa i estimulant del que la història de l'art tradicional ha donat a entendre. La tesi de les conferències i l'exposició és que la pintura va ser, en definitiva, un element fonamental d'una vibrant producció artística internacional plena d'apostes simbòliques i polítiques representades en tots els àmbits de la cultura de la Guerra Freda.
Programa
Els dilluns a les 19 h
1A PART: LA GEOPOLÍTICA CULTURAL DE LA GUERRA FREDA
2 D'OCTUBRE
Com va robar Nova York la idea d'art modern
A càrrec de Serge Guilbaut
9 D'OCTUBRE
La CIA i la Guerra Freda cultural
A càrrec de Frances Stonor Saunders
2A PART: ESCENARIS ARTÍSTICS
16 D'OCTUBRE
L'Art de la défaite. Els inicis de la post-guerra a París. Reconstrucció de l'escenari
A càrrec de Laurence Bertrand Dorléac
23 D'OCTUBRE
La batalla sobre l'humanisme: política i cos en la pintura americana del principi de la Guerra Freda
A càrrec d'Andrew Hemingway
30 D'OCTUBRE
La situació a Espanya: relacions culturals hispano-nordamericanes durant la Guerra Freda
A càrrec de Valeriano Bozal
6 DE NOVEMBRE
Greenberg, l'avantguarda i l'expressionisme abstracte
A càrrec de Caroline A. Jones
3A PART: L'EXPRESSIO D'UN MON FRED
13 DE NOVEMBRE
Jean Fautrier
A càrrec de Rachel Perry
20 DE NOVEMBRE
Samuel Beckett i Bram van Velde o la reinvenció del començament com a final
A càrrec de Jordi Ibáñez
27 DE NOVEMBRE
Hans Hartung
A càrrec d'Annie Claustres
PARTICIPANTS Laurence Bertrand Dorléac és historiadora i historiadora de l'art. Professora al Centre d'Histoire de Sciences Po de París i a l'Institut Universitaire de France. Autora de L'Art de la défaite, 1940-1944 (París: Seuil, 1993).
Valeriano Bozal és doctor en estètica i catedràtic d'història de l'art contemporani a la Universidad Complutense de Madrid.
Annie Claustres és professora d'història de l'art contemporani del segle XX a la Université Lumière Lyon 2. Ha publicat diversos assaigs sobre l'art de la segona meitat del segle XX.
Serge Guilbaut és professor a la Facultat d'Història de l'Art a la University of British Columbia (UBC) de Vancouver. És autor del llibre De cómo Nueva York robó la idea de arte moderno (Madrid: Mondadori, 1991).
Andrew Hemingway és professor d'història de l'art a la University College London (UCL) de Londres.
Jordi Ibáñez és doctor en filologia germànica per la Universitat de Barcelona (UB). Professor d'estètica i teoria de les arts al Departament d'Humanitats de la Universitat Pompeu Fabra.
Caroline A. Jones és professora associada d'història de l'art al Departament d'Història, Teoria i Crítica de l'Arquitectura i l'Art del Massachusetts Institute of Technology (MIT).
Rachel Perry es va doctorar en història de l'art per la Harvard University (2000) i actualment és investigadora independent.
Frances Stonor Saunders és productora de documentals d'art i autora del llibre La CIA y la guerra fría cultural (Madrid: Debate, 2001).
Auditori MACBA. Places limitades. Programa subjecte a canvis d'última hora. Interpretació simultània.
Tel. 93 481 46 82
programespublics [at] macba [dot] cat