A càrrec de Juanjo Lahuerta, Miriam Basilio i Paula Barreiro López

Avant-garde Art and Criticism in Francoist Spain (Liverpool University Press, 2017), examina les transformacions en els discursos estètics i els processos artístics que van influir d’una manera decisiva en la formació de l’avantguarda durant la dictadura de Franco. Basat en materials d’arxiu inèdits, el llibre aprofundeix en el món intel·lectual i cultural, entès com un camp de batalla contra la dictadura. L’estudi s’obre amb una visió històrica del món cultural, social i polític des del final de la Guerra Civil, que incideix en el context intel·lectual i cultural de l’art d’avantguarda, considerant les relacions i els processos de negociació entre artistes, crítics i institucions. Tot seguit, analitza en profunditat el paper determinant que un grup de crítics d’art va exercir durant el tardofranquisme com a teòrics i companys de viatge en moviments i col·lectius artístics clau des de la dècada dels cinquanta. Utilitzant les seves xarxes internacionals en plena Guerra Freda, aquests crítics militants van influir decisivament en els debats estètics i culturals del seu temps i van ajudar a configurar un discurs renovat de l’avantguarda a Espanya.

Alberto Corazón,  Sin título, 1969 (serigrafía, 42x30 cm. Colección del artista. Cortesía de Alberto Corazón)

Programa

DIMECRES 22 DE MARÇ DE 2017, 19 h
Lloc: Auditori del Convent del Àngels

PARTICIPANTS
Miriam Basilio és professora d’Història de l’Art i Museologia de la New York University. Ha estat curadora adjunta al Departament de Pintures, Escultures i Dibuixos del MoMA entre 2001 i 2005. El 2013 publica el seu primer llibre, titulat Visual Propaganda, Exhibitions and the Spanish Civil War (ed. Ashgate). Ha publicat articles en revistes acadèmiques com Art Journal, Discourse: Journal for Theoretical Studies in Media and Culture i Journal of the American Institute of Conservation, a més de textos per al Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, el Museu Picasso, el Museum of Modern Art i el Cleveland Museum of Art. Actualment està preparant un llibre sobre la història del cànon modernista del MoMA i la idea d’art «llatinoamericà».

Juan José Lahuerta és director de la Càtedra Gaudí i professor d’Història de l’Art a l’Escola d’Arquitectura de Barcelona. Entre els seus últims llibres cal destacar Religious Painting. Picasso and Max von Moos (2014), Photography or Life. Popular Mies (2015), On Loos, Ornament and Crime (2015), Marginalia. Aby Warburg, Carl Einstein (2015), Antoni Gaudí. Ornament, Fire and Ashes (2016). Pertany al consell de redacció de Casabella (Milano) i és fundador de Mudito & Co (Barcelona). Ha estat assessor del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (Madrid), membre del Collegio Docente a la IUAV (Venècia), conservador del Museu Picasso (Barcelona), cap de Col·leccions del Museu Nacional d’Art de Catalunya i professor a la New York University.

Paula Barreiro López és professora contractada del programa Ramón y Cajal al Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona i investigadora principal del projecte d’i+d Modernidad(es) Descentralizada(s)/MoDe(s). Des de 2007, la seva trajectòria professional s’ha desenvolupat en institucions europees (INHA, París; University of Liverpool; Université de Genève) i espanyoles (CSIC). Ha editat Modernidad y vanguardia: rutas de intercambio entre España y Latinoamérica (2015, amb Fabiola Martínez); Crítica(s) de arte: discrepancias e hibridaciones de la Guerra Fría a la globalización (2014, amb Julián Díaz), i és autora de La abstracción geométrica en España (2009) i Avant-garde Art and Criticism in Francoist Spain (2017). Forma part del Comitè Científic i Cultural dels Archives de la Critique d´Art (Rennes), del comitè editorial de Critique d'Art i de Brumaria.

Programes públics
macba [at] macba [dot] cat
Tel: 93 481 33 68