DIVENDRES 27 D'OCTUBRE, 23 h
Lloc:
Capella MACBA

Rodrigo Cuevas, Jorge Dutor i Guillem Mont de Palol, Pere Faura, Antoni Hervàs amb artistes convidats (Elsa de Alfonso, Gilda Love i Juan de la Cruz el Rosillo), Cuqui Jerez i Úrsula Martínez.

RODRIGO CUEVAS
El treball de Rodrigo Cuevas planteja una revisió ben humorada del folk asturià, cablejada a les arrels amb un discurs incast, lúcid i sexy que trenca els límits de la correcció. La seva música és synth folk, és tonada glam i és cabaret underprau. Pel seu ampli ventall d’interessos, d’afluents, de ressonàncies i d’enyorances, hi ha molt de sincretisme musical en el seu treball. Per tot això se l’ha qualificat de figura inclonable, rigorosa, honesta i popular. Rodrigo Cuevas és un artista total: cantant, compositor, acordionista i percussionista, amb una àmplia formació musical acadèmica: va cursar grau mitjà de piano i estudis de tuba al Conservatori d’Oviedo, a més de tres anys de sonologia a Barcelona.

El mundo por montera
A Cabaret, Rodrigo Cuevas hi presentarà una part del seu últim xou, El mundo por montera, el seu segon espectacle en solitari. Es tracta d’un toc d’atenció sarcàstic en format de sarsuela bufa en el qual l’artista manté les constants fonamentals que conformen la seva proposta personal –l’humor, l’etnoglamur, l’erotisme, la diversitat musical més heterodoxa, la posada en escena intransferible–, juntament amb un repertori totalment renovat, un vestuari de nova creació i un elevat nivell pel que fa a la factura professional. Un espectacle on ens mostra el seu univers: un món tradicional, rural, excèntric, però també urbà, crític i tecnològic.

JORGE DUTOR I GUILLEM MONT DE PALOL
Jorge Dutor i Guillem Mont de Palol provenen del món de la coreografia, la dansa i la performance. Jorge va estudiar a la Real Escuela Superior de Arte Dramático (RESAD) de Madrid i Guillem a l’School for New Dance Development (SNDO) d’Amsterdam. Les seves col·laboracions, que s’inicien el 2008, se serveixen de l’humor com a vehicle per qüestionar les formes de producció, creació, exhibició, interacció i contaminació de la pràctica artística. En els seus treballs juguen amb el llenguatge, la semiòtica, el significant i el significat, el so, la fisicitat del so, el cos i el moviment.
Creuen en una certa dimensió política del seu treball i tracten d’expandir el concepte de coreografia treballant en els límits de fricció amb altres disciplines artístiques. Junts han creat les peces Uuuhhh, yo fui un hombre lobo inventando horrores (2009), ¿Y por qué John Cage? (2011), #LOSMICRÓFONOS (2013), el projecte escènic de María Jerez DEEDLY-DUM, BA-BOOP-BE-DOOP! (2014) i Grand Applause (2016).

Amateurismes. Accions per a un cor
Jorge Dutor i Guillem Mont de Palol presenten a Cabaret el seu projecte Accions per a un cor, un joc d’anada i tornada entre el caràcter popular i l’espectacular, el que és quotidià i el que és eventual, partint de l’obra de Joan Brossa i jugant amb les eines compartides, llenguatge, so i significació.
Aquestes accions es gesten en el marc del programa Amateurismes concebut per a l’exposició Poesia Brossa.

PERE FAURA
El treball de Pere Faura es caracteritza per l’apropiació d’elements de la cultura pop, com l’estriptis, la disco, els musicals o el porno, remesclats en una coreografia multidisciplinària que combina tots els components de l’engranatge teatral. Faura és ballarí i coreògraf. Graduat a l’School for New Dance Development (SNDO) d’Amsterdam el 2006, amb una peça de dansa que guanya l’ITS Festival Award i és seleccionada per a la gira DansClick pels Països Baixos. Aquell any entra com a coreògraf resident al Teatre Frascati d’Amsterdam, on crea la majoria de les seves obres, presentades internacionalment, i el 2009 rep el prestigiós premi Charlotte Köhler Prijs. El 2011 torna a Barcelona i treballa en noves produccions en diversos centres de creació de la ciutat, alhora que col·labora amb altres artistes com Iñaki Álvarez, Joan Escofet, Aggtelek, Esteve Soler, Jordi Queralt o Desilence Studio, entre d’altres.

Bomberos con grandes mangueras
Pere Faura presenta a Cabaret la seva obra Bomberos con grandes mangueras (2010). En un intent de despullar els despullats, la peça revisita l’imaginari pornogràfic com a pràctica coreogràfica. Amb estratègies que oscil·len entre la concreta recontextualització i la completa abstracció, un ballarí practica sol la dansa dual per excel·lència. Una masturbació sense solitud. Un estriptis de l’arquitectura del plaer que el públic presencia en aquest espai de tensió entre l’espectador i el voyeur, entre públic i privat, entre explícit i eròtic. Una reflexió nua, suada i bruta sobre la gimnàstica de l’excitació i la fisicitat del desig.

ANTONI HERVÀS
Antoni Hervàs és artista i educador. Va estudiar Belles Arts a la Universitat de Barcelona i gravat i estampació a l’Escola Llotja. Entre les seves exposicions individuals destaquen Hèrcules a la lluna, Espai Cultural Caja Madrid, Barcelona (2012); Kakanoures i kitschades, galeria SIS, Sabadell (2015); Agón, Galeria ETHall, Barcelona (2016); i El misterio de Caviria, La Capella, Barcelona (2016). Hervàs ha participat en nombroses col·lectives, entre les quals s’inclouen Capítol II. Fugides. La ficció com a rigor dins del cicle El text. Principis i sortides, Fabra i Coats Centre d’Art Contemporani de Barcelona (2013-2014) i PUNK. Els seus rastres en l’art contemporani, Museu d’Art Contemporani de Barcelona (2016).
Com a part de la seva pràctica artística, ha dirigit Fènix (2013-2016), el programa educatiu de Sant Andreu Contemporani, involucrant-hi diversos artistes de la ciutat. Ha organitzat esdeveniments performatius com Mercury Splash al costat de David Bestué a la Fundació Joan Miró (2015) o exposicions periòdiques com Domèstica amb Ariadna Parreu. El 2010 va rebre el Premi INJUVE a la Creació i el 2017 el Premi Ciutat de Barcelona en arts visuals.

El misterio de Caviria
Per a Cabaret, Antoni Hervàs torna a desplegar El misterio de Caviria, un espectacle nòmada de cobla-terror on conflueixen dues mitologies (la grega clàssica i l’escena del cabaret local) i que es reestructura i s’adapta segons el lloc on s’esdevé.
En aquesta ocasió, compta amb la col·laboració d’Elsa de Alfonso, Gilda Love i Juan de la Cruz el Rosillo.

CUQUI JEREZ
Cuqui Jerez és coreògrafa i performer. Després de col·laborar com a intèrpret amb diversos coreògrafs a Europa als anys noranta, comença a desenvolupar el seu treball coreogràfic el 2001. Des de llavors ha creat peces escèniques i vídeos que s’han presentat en nombrosos festivals a Europa i Llatinoamèrica. Tot i que la seva principal activitat és la creació, també participa en projectes de recerca, curatorials, de docència i publicacions.
Unos pasodobles
Cuqui Jerez presenta a Cabaret la seva peça Unos pasodobles, una sèrie d’accions escrites per a aquest gènere musical on observem el comportament de les coses. Són paisatges en moviment que proposen a l’espectador un estat de contemplació en què es posen en joc la hiperatenció, l’expectació, el suspens i l’emoció.

MERCHE MAR
Durant divuit anys treballa al Molino de Barcelona, on comparteix escenari amb altres grans figures de la talla de Johnson, Escamillo o Amparo Moreno. Participa en espectacles com Rubias y morenas, La flauta del Faraón, Béseme donde quiera, ¡Arriba las faldas!, Viva El Molino, Las pícaras molineras, Taxi al Molino, Siempre Molino o Pluma y peineta. Els títols parlen per ells mateixos… Ha fet televisió, cinema i ràdio, i els últims set anys ha estat amfitriona del nou Molino. Com diu la lletra de la seva cançó: «Es Merche Mar, es buena chica…»

ÚRSULA MARTÍNEZ
Úrsula Martínez és escriptora, performer i diva de cabaret. Va estudiar teatre a la Universitat de Lancaster i va començar la seva carrera en diverses companyies de teatre experimental. A mitjans dels anys noranta va començar a actuar en solitari al circuit dels clubs i cabarets londinenc, on de seguida es va fer un nom. Combinant aquestes dues experiències, Úrsula Martínez va produir, en col·laboració amb Mark Whitelaw, A Family Outing, un espectacle de teatre autobiogràfic protagonitzat per ella mateixa i els seus pares, i dues peces de teatre, Show Off i OAP; totes tres formen la trilogia Me, Me, Me!, que es va presentar a The Barbican l’octubre de 2006. És membre fundador de La Clique/ La Soirée, un cabaret-xou de varietats que va debutar a Londres l’octubre de 2010 amb excel·lents crítiques.
Úrsula Martínez participarà en les tres sessions de Cabaret amb diversos dels seus números més sorprenents i de més èxit:
Hanky Panky
És una coreografia de cinc minuts de màgia i estriptis realitzada a partir del simple truc de fer desaparèixer un mocador.

Light my Fire
És un temerari discoestriptis en el qual intervé el foc. Una reinterpretació postfeminista i postmoderna de Burn the Bra! (Crema el sostenidor!).

LA TERREMOTO DE ALCORCÓN
La Terremoto de Alcorcón, vedet, firaire, varieté-ra i hostalera, comença la seva carrera en el racó més profund de les Balears amb Diabéticas Aceleradas. Ha fet televisió, cinema, ràdio i un single himne de l’Europride. Es permet el luxe de tancar el Teatre Arnau i reobrir el Molino de Barcelona, així com fer la seva pròpia versió cabaretera al Palais de Tòquio, Gran Casino de París, el Museu d’Art Es Baluard, o passar per Canes de la mà d’Almodóvar en dues ocasions. Molts la recorden pel seu «Time goes by con Loli », però això no és tot...

Patrocinador principal d'activitats:
Estrella Damm

Programes públics
macba [at] macba [dot] cat
Tel: 93 481 33 68


Continguts relacionats

Activitats

Imatges

Antoni Hervàs. Escenografia
Manta. Arantxa Martínez.  Fotógrafo: Pedro Agustín Álvarez Picnic Sessions 2017, CA2M
Brigitta Lamoure
Cristine Berna
Cuqui Jerez
Felix Kubin. Foto: Greg Holm
Bingo. David Domingo
Ivo Dimchev
Jonny Woo interpreta State Visit © Studio Prokopiou
Amateurismes
La Flor. Foto: Elsa Mateu
Pere Faura
Retall de premsa sobre Raku i la Chelito
Rodrigo Cuevas, directo. Foto: Alberto Morante
Terremoto de Alcorcón
Úrsula Martínez. Light My Fire. Foto: Edgar Asher
Víctor Guerrero