Premsa

Forensic Architecture. Cap a una estètica investigativa, al MACBA

► Una exposició que ens desafia a considerar com les pràctiques artístiques contemporànies i les tecnologies digitals poden servir per afrontar la realitat de la postveritat. Mostra el treball de Forensic Architecture, un grup de recerca format per artistes, arquitectes, advocats, activistes i teòrics.

► Compta amb el suport del Programa Cultura de la Unió Europea en el marc de L’Internationale, una xarxa de museus que inauguraran exposicions de manera simultània. Els actes inaugurals seran retransmesos en streaming.

► Conversa inaugural entre el jutge Baltasar Garzón, el seu col·laborador Manuel Vergara, l’ex corresponsal de TVE a l’Orient Mitjà Yolanda Álvarez, i Eyal Weizman i Rosario Güiraldes (FA), sobre l’ús de l’evidència, l’activisme, el dret i la política en l’anomenada era de la postveritat.

Títol: Forensic Architecture. Cap a una estètica investigativa Inauguració: dijous 27 d’abril de 2017, a les 19.30 h Dates: del 28 d’abril al 15 d’octubre de 2017 Coproducció: MACBA Museu d’Art Contemporani de Barcelona i MUAC Museo Universitario de Arte Contemporáneo, Ciutat de Mèxic Director de Forensic Architecture: Eyal Weizman Comissària: Rosario Güiraldes Conceptualització: Eyal Weizman, Rosario Güiraldes, Anselm Franke, Christina Varvia

«Arquitectura»? «Forense»? Són termes que en unir-se alteren el seu significat i donen peu a una modalitat de pràctica diferent. Eyal Weizman (Haifa, 1970) va crear el 2010 l’agència d’investigació Forensic Architecture (FA) amb seu a Goldsmiths, Universitat de Londres. Reuneix arxius de proves sobre els conflictes contemporanis i crea noves metodologies d’anàlisi com a forma d’intervenció política en el terreny dels drets humans. Està integrada per un equip multidisciplinari d’arquitectes, artistes, activistes, científics, advocats i cineastes que treballa per destapar la violència d’Estat confrontant fets amb relats oficials. Amb aquest fi expandeixen l’arquitectura més enllà dels seus límits disciplinaris. A l’arquitectura, entesa com a «plàstica política» que pren els edificis com a sensors que acumulen informació en la seva deformació material, li plantegen el repte d’incorporar les pràctiques forenses.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

EL MACBA presenta "Contra la fotografia. Història anotada de l’Arab Image Foundation", exposició monogràfica d’Akram Zaatari

EL MACBA presenta Contra la fotografia. Història anotada de l’Arab Image Foundation, exposició monogràfica d’Akram Zaatari

► Es tracta de l’exposició individual més àmplia a Espanya dedicada a l’artista i cofundador de l’Arab Image Foundation (AIF), Akram Zaatari.

► La mostra, una reflexió subjectiva sobre l’AIF i la seva evolució a través de l’obra de Zaatari, aplega una vintena de sèries d’obres (fotografies, vídeo, instal·lació i objectes), la majoria de nova producció.


Títol: Akram Zaatari. Contra la fotografia. Història anotada de l’Arab Image Foundation Inauguració: dijous 6 d’abril de 2017, a les 19.30 h Dates: del 7 d’abril al 25 de setembre de 2017 Organització i producció: MACBA Museu d’Art Contemporani de Barcelona i National Museum of Modern and Contemporary Art de Corea. Exposició MMCA: abril de 2018 Comissaris: Hiuwai Chu i Bartomeu Marí

Akram Zaatari (Sidó, Líban, 1966) és un membre destacat de la generació d’artistes que va sorgir al Líban a la dècada de 1990, després de la guerra civil que va assolar el país durant més de quinze anys. És, a més, cofundador de l’Arab Image Foundation, un projecte impulsat durant els anys de postguerra per artistes i fotògrafs amb l’objectiu de construir, des de dins, uns relats alternatius a la història visual oficial escrita per estrangers. La pràctica artística de Zaatari s’ha centrat en els objectes fotogràfics, «formacions o emergències fotogràfiques», amb paraules seves. El revers d’una fotografia pot ser tan important com l’anvers, així com els senyals que el pas del temps va deixant en el suport. Per Zaatari, col·leccionar fotos és una manera de desfer i reescriure tan important com l’acte mateix de captar imatges.

Aquesta exposició neix de l’interès per aquesta intersecció crítica entre l’arxiu i les pràctiques artístiques i aplega una vintena de sèries d’obres, la majoria de les quals són de nova producció. El recorregut ‒a través de fotografies, vídeos, objectes i instal·lacions‒ constitueix una mirada subjectiva a les activitats i l’evolució de l’Arab Image Foundation, una institució que en els seus vint anys d’història atresora més de 600.000 imatges del Pròxim Orient i el Nord de l’Àfrica. Les col·leccions de l’AIF permeten constatar els grans canvis formals, tecnològics i iconogràfics que s’han produït en la fotografia en més de 150 anys. Akram Zaatari. Contra la fotografia. Història anotada de l’Arab Image Foundation, comissariada per Hiuwai Chu al MACBA, es podrà veure fins al 25 de setembre a Barcelona i viatjarà al National Museum of Modern and Contemporary Art de Corea el 2018, on estarà comissariada per Bartomeu Marí.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Nou cicle del PEI, Programa d’Estudis Independents del MACBA

► Nova direcció acadèmica amb Lucía Egaña, Marcelo Expósito, Marina Garcés, Dora García, Pablo Martínez, Emilio Santiago Muíño i Jaime Vindel.

Pedagogies i emancipació i Cartografia de les crisis són dues de les noves àrees d’investigació d’aquesta sisena edició del PEI.

Desviació-Exclusió, jornada de projeccions entorn de la idea d’inadequat; el seminari Petroli, i la trobada amb Silvia Rivera Cusicanqui són les primeres sessions obertes al públic.

► 40 alumnes seleccionats entre gairebé un centenar (artistes visuals, politòlegs, psicòlegs, cineastes, periodistes, advocats, historiadors de l’art, comissaris i filòsofs), europeus i llatinoamericans.

El PEI és un Programa d’Estudis Independents no vinculat a la universitat. Aquesta sisena edició renovada reprèn l’esperit inicial del projecte el 2006: trenca amb qualsevol idea preconcebuda del que és un espai d’«alta formació» exclusivament orientat a l’adquisició de competències i es dibuixa com un programa d’investigació i activació del pensament. «El PEI és un laboratori d’aprenentatge que es produeix en el dins-fora de la institució museu i que té com a objectiu fonamental el desenvolupament de pensament crític des de la intersecció entre pràctiques artístiques, ciències socials i intervencions politicoinstitucionals», afirma Pablo Martínez, el nou cap de Programes del MACBA.

Al seu costat s’ha articulat un claustre col·legiat de professors, que substitueix la figura del director, format per Lucía Egaña, Marcelo Expósito, Marina Garcés, Dora García, Emilio Santiago Muíño i Jaime Vindel. Els continguts del programa es vinculen a la tradició de la pedagogia radical, feminista i experimental, no sols com a matèries d’estudi, sinó també com a pràctiques vives capaces de configurar nous espais per al coneixement. Les àrees transversals d’estudi s’estructuren en: Crítica i pensament; Pedagogies i emancipació; Imaginació política i materialisme cultural; Cartografia de les crisis; Tecnologies del cos; L’inadequat; i, finalment, Narratives visuals i sabers indisciplinats.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Continguts relacionats

Documents

Comunicat Consorci Museu d'Art Contemporani de Barcelona. Acord de conciliació

Barcelona, 24 de febrer de 2017 - Els Srs. Valentín Roma i Paul Beatriz Preciado amb el Consorci del Museu d’Art Contemporani de Barcelona han rubricat, en seu judicial, un acord de conciliació per a posar fi al contenciós laboral que s’havia iniciat el mes d’abril de 2015. En aquest acord, ratificat per la Comissió Delegada del MACBA en la reunió celebrada el passat 9 de febrer, s’ha convingut l’enviament del següent escrit:

Comunicat que emet el MACBA en relació a l’acord de conciliació a que han arribat els Srs. Valentín Roma i Paul Beatriz Preciado amb el Consorci del Museu d’art Contemporani de Barcelona.

El MACBA i els Srs. Valentín Roma i Paul Beatriz Preciado han arribat a un acord que posa fi al contenciós laboral que aquests mantenien amb el Consorci després del seu acomiadament l’1 d’abril de 2015.

El MACBA vol agrair l’esforç d’apropament i conciliació realitzat pels Srs. Valentín Roma i Paul Beatriz Preciado, alhora que agraeix i reconeix la seva tasca i vàlua professional durant el temps que hi van desenvolupar les tasques de Conservador en Cap i Cap de programes-Director del Programa d’Estudis Independents (PEI), respectivament.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Lizzie Borden presenta al MACBA un cicle de cinema amb les seves primeres creacions

► Pionera del cinema queer i lèsbic militant, produeix entre 1976 i 1986 pel·lícules rarament exhibides i considerades de culte com Born in Flames, Regrouping i Working Girls

► Barbara Kruger, Joan Jonas, Kathryn Bigelow i Florynce Kennedy són algunes de les participants als seus llargmetratges, un cinema d’oposició amb una pràctica cinematogràfica entesa com a mitjà d’acció política.

►El cicle, amb la col·laboració de Tabakalera, La Casa Encendida i Cinematek, comptarà amb la presència de Lizzie Borden, Céline Brouwez de la Cinémathèque royale de Belgique, Gloria Vilches i Lucía Egaña, membre del claustre permanent del PEI MACBA.

►El MACBA inaugura una nova línia d’activitats de cinema convidant a figures clau del mitjà audiovisual a la projecció de tres dels seus treballs posant-los en diàleg amb agentsper a rellegir les seves pel·lícules.

Lizzie Borden (1958, Detroit) autodidacta, feminista, pionera del cinema queer i lèsbic militant, produeix un conjunt de pel·lícules que desafien les lògiques de l’ordre d’allò establert i amb una riquesa conceptual desbordant. El seu cinema, qualificat com a marginal, underground, independent desafia els relats imperants a les pantalles comercials i te com a teló de fons, l’escena artística, intel·lectual i política de Nova York sota el ritme de la música New wave i Postpunk.

Amb motiu de la reimpressió en 35 mm de la pel·lícula de culte Born in Flames (1983), aquest programa revisita les primeres creacions de Borden: històries que reivindiquen un cinema d’oposició, que desafien les lògiques narratives de l’ordre heteronormatiu i posen en joc una pràctica cinematogràfica entesa com un mitjà d’acció política i productora d’imaginaris feministes, amb un gran marge per a l’experimentació formal.

En la filmografia de Borden destaquen tres pel·lícules en les que és també guionista: la rarament exhibida Regrouping (1976), film feminista en el que la consigna de “allò personal és polític” es torna imatge; Born in flames (1983) el denominat híbrid de gènere radical-lèsbic-afrofuturista-feminista-ciència ficció-vérité; i el documental Working Girls (1987).

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

El MACBA ha rebut 324.584 visitants el 2016

► El 41,40% del total és públic local, un percentatge que es consolida i augmenta lleugerament.

► Després de la Col·lecció MACBA, l’exposició més visitada de l’any ha estat PUNK. Els seus rastres en l’art contemporani; l’han visitada 67.235 persones.

Barcelona, 2 de gener de 2017- El MACBA Museu d’Art Contemporani de Barcelona ha rebut 324.584 visitants a les seves exposicions i activitats el 2016, un 1,01 % més que el 2015. Per tant, el 2016, el MACBA ha assolit la fita d’incrementar l’afluència de públic usuari de visites individuals. En aquest sentit i per potenciar els usos del museu i la fidelització dels seus usuaris, ofereix una entrada general que inclou l’accés a totes les exposicions i és vàlida per un mes.

Després de la Col·lecció MACBA, l’exposició més visitada el 2016 ha estat PUNK. Els seus rastres en l’art contemporani, que ha comptat amb 67.235 visitants.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Continguts relacionats

Documents

Fundación Banco Santander renova la seva col·laboració amb el Programa de Formació del Professorat del MACBA

Descarrega la nota de premsa aquí.

► El Programa de Formació del Professorat del MACBA, al qual han assistit més de 800 professors el 2016, es consolida i continuarà investigant les connexions entre art i renovació pedagògica, amb el suport de la Fundación Banco Santander.

Barcelona, 17 de novembre – Ahir va tenir lloc al MACBA Museu d’Art Contemporani de Barcelona l’acte de signatura per a la renovació de conveni amb la Fundación Banco Santander, que confirma un any més el seu compromís amb la Fundació MACBA, donant suport al Programa de Formació del Professorat del museu per al curs 2016-2017.

Han assistit a la signatura: Antonio Escámez, president de Fundación Banco Santander; Borja Baselga, director gerent de Fundación Banco Santander; Ainhoa Grandes, presidenta de la Fundació MACBA; Ferran Barenblit, director del MACBA; Cristina López, directora de la Fundació MACBA; i Pablo Martínez, cap de Programes del museu.

El 2008 el MACBA va organitzar el primer curs de formació del professorat. Des del 2012 la Fundación Banco Santander, conscient que l’educació és un àmbit privilegiat per a l’experimentació artística i el museu un espai fonamental per a la reflexió sobre la renovació pedagògica, dóna suport a aquesta iniciativa.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

El MACBA presenta "Gelatina dura. Històries escamotejades dels 80"

Descarrega el dossier de premsa aquí.

Gelatina dura. Històries escamotejades dels 80 és una revisió del relat hegemònic a l’Estat espanyol en el període comprès entre 1977 i 1992, qüestionant-lo des d’una perspectiva actual.

► Més de 200 obres –la meitat provinents de la Col·lecció MACBA– d’una seixantena d’artistes, juntament amb una nombrosa selecció de materials del Fons de l’Arxiu i Biblioteca del museu.

► L’exposició s’emmarca en el projecte de la xarxa de museus europeus L’Internationale, que ha impulsat una revisió dels anys vuitanta en els contextos respectius dels països integrants.


Títol: Gelatina dura. Històries escamotejades dels 80 Inauguració: dijous 3 de novembre de 2016,19.30 h Dates: del 4 de novembre de 2016 al 19 de març de 2017 Organització: Exposició organitzada pel MACBA Museu d’Art Contemporani de Barcelona en el marc de L’Internationale Comissària: Teresa Grandas


El Museu d’Art Contemporani de Barcelona presenta Gelatina dura. Històries escamotejades dels 80, una revisió del relat hegemònic a l’Estat espanyol en el període comprès entre 1977 i 1992, qüestionant-lo des d’una perspectiva actual. Aborda una sèrie d’esdeveniments històrics d’ordre social, polític i econòmic, alhora que es presenta el treball d’alguns grups, activistes culturals i artistes que es van posicionar en la subversió i la crítica de l’ordre establert. Aquest projecte s’ha desenvolupat en el marc de la xarxa L’Internationale, que va convidar els sis museus europeus que en formen part a fer una revisió dels anys vuitanta en els seus contextos respectius.

L’exposició visibilitza algunes històries desateses, suscita preguntes i qüestiona què hi ha rere la narrativa oficial i com s’han articulat els discursos dominants. El recorregut s’estructura al voltant de set possibles relats: La memòria oblidada, sobre l’antihistòria, la contrainformació i l’oblit del passat recent; Els angles cecs, dels grups autònoms a la institucionalització democràtica; De la granota blava al coll blanc, de la desarticulació dels moviments obrers a la reconversió industrial; Al barri dels meus somnis, des de l’urbanisme ferotge fins a la ciutat espectacle; Els bells vençuts, sobre drogues i presons; Les lletres arrabassades, la contracultura versus la institució art; i L’estat gasós, sobre l’alteritat i l’escapisme com a arma, el món imaginat. Gelatina dura reuneix més de 200 obres de 59 artistes, gairebé la meitat d’elles provinents de la Col·lecció MACBA, juntament amb una nombrosa selecció de materials del Fons de l’Arxiu i Biblioteca del museu, i s’hi mostren films, documentals, programes de televisió, revistes, còmics, fanzines, treballs artístics i exercicis antiartístics, entre d’altres materials.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

"MIRALDA MADEINUSA" al MACBA

Descarrega el dossier de premsa aquí.

► Per primer cop, es podrà veure la totalitat dels projectes realitzats per Antoni Miralda als Estats Units, que abasten des de 1972 fins a finals dels anys noranta.

► L’exposició, comissariada per Vicent Todolí, recrea les instal·lacions i projectes participatius amb els quals Miralda indaga en les cerimònies i rituals i en els seus simbolismes, com són Honeymoon Project, Wheat & Steak o Movable Feast, entre molts d’altres.

► Divendres i dissabtes a la tarda s’activarà l’obra El Internacional Tapas Bar & Restaurant, que va ser el primer bar de tapes dels Estats Units i una icona del barri de Tribeca de Manhattan, un experiment integrat de cuina i art.

► L’obra de la Col·lecció MACBA Santa Comida es reinterpreta a la Capella i, a més de convidar els visitants a enriquir la instal·lació dipositant-hi la seva pròpia ofrena, inclou un tapís confeccionat amb teles africanes que es va presentar a l’Expo 2000 de Hannover.

Títol: MIRALDA MADEINUSA Inauguració: divendres 21 d’octubre de 2016, 19.30 h Dates: del 22 d’octubre de 2016 al 9 d’abril de 2017 Producció: MACBA Museu d’Art Contemporani de Barcelona Comissari: Vicent Todolí

«L’acte de tastar s’erigeix en metàfora de l’experiència del consum estètic», afirmava l’any 1984 Vicent Todolí, comissari de MIRALDA MADEINUSA, la mostra amb què el MACBA presenta per primer cop la totalitat dels projectes americans de l’artista Antoni Miralda (Terrassa,1942). Aquesta exposició recupera quinze projectes de Miralda vinculats als Estats Units en els quals es percep la seva aposta per una obra que prima l’espai públic i la convivència, el caràcter efímer, l’esperit crític i poètic, i també l’humor, convertint un acte tan universal com el fet del menjar en art.

Miralda es trasllada als Estats Units l’any 1971 i hi troba un país convuls, encara immers en la guerra del Vietnam, sacsejat per moviments polítics i socials que desafiaven el sistema. La descoberta de la cultura americana, aleshores en efervescència creativa, on es respirava llibertat i la sensació que tot era possible, actua de catalitzador per a l’univers miraldià. Prenent el menjar com la seva matèria de treball, comença a crear projectes col·lectius i socials amb els quals indaga en les cerimònies i rituals i en els seus simbolismes. A partir de l’arxiu personal de l’artista, l’exposició reconstrueix les instal·lacions de l’època, amb un ventall cronològic que comprèn des de principis dels anys setanta fins a finals dels noranta, i posa a l’abast del públic una àmplia selecció de materials que permet entendre la gènesi de la seva obra: enregistraments audiovisuals d’accions i esdeveniments, dibuixos, esbossos, fotografies i altres materials documentals, la majora inèdits.

MIRALDA MADEINUSA mostra els següents projectes: Sangría 228 West B’Way, Edible Landscape, Food Situation for a Patriotic Banquet, The Seattle Banquet, Food Demonstration, Movable Feast, Red Die #2, Labor Day Festa, Breadline, Wheat & Steak, Miami Projects, Santa Comida, El Internacional Tapas Bar & Restaurant, Honeymoon Project i Bigfish Mayaimi.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Continguts relacionats

Documents

El MACBA presenta el seu nou equip i un avanç de programa

Descarrega la nota de premsa aquí.
Descarrega el dossier de premsa aquí.
Enllaç a les fotos de l'equip per descàrrega.

►Tanya Barson, conservadora en cap; Pablo Martínez, cap de programes; i Josep M. Carreté, gerent, ja formen part de l’equip MACBA.

►S’ha constituït un nou Comitè Assessor format per Catherine David, Chris Dercon, Estrella de Diego i Cuauhtémoc Medina.

►El Programa d’Estudis Independents compta, en la sisena edició, amb Lucía Egaña, Marcelo Expósito, Marina Garcés, Dora García, Emilio Santiago Muíño i Jaime Vindel per a la nova direcció acadèmica.

► Les properes exposicions del MACBA seran: MIRALDA MADEINUSA; Gelatina dura. Històries escamotejades dels 80; Akram Zaatari. Contra la fotografia. Història anotada de l’Arab Image Foundation; Forensic Architecture i Poesia Brossa.

► El MACBA afrontarà el proper any amb un pressupost similar al de 2016 i amb els comptes sanejats gràcies a un increment de les aportacions de l’Ajuntament de Barcelona i de la Generalitat de Catalunya. El Ministeri de Cultura manté l’aportació de 2016.

El Museu i les seves responsabilitats serà el títol de la reunió anual del CIMAM, Congrés Internacional de Museus d’Art Modern, que el MACBA acollirà el novembre de 2016.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.