Premsa

El MACBA presenta la primera gran retrospectiva de Rosemarie Castoro

Descarrega el dossier de premsa aquí.

Títol: Rosemarie Castoro. Enfocar a l’infinit Inauguració: dijous 9 de novembre de 2017, a les 19.30 h Dates: del 10 de novembre de 2017 al 15 d’abril de 2018 Organització i producció: MACBA Museu d’Art Contemporani de Barcelona Comissària: Tanya Barson

Rosemarie Castoro (Nova York, 1939-2015) va ser una artista fonamental, en contínua experimentació. Castoro va desenvolupar el seu treball en el context minimalista, postminimalista i conceptual als Estats Units i va formar part del cercle de l’avantguarda novaiorquesa dels anys seixanta i setanta al costat de Carl Andre, Donald Judd, Yvonne Rainer, Robert Morris, Sol LeWitt i Agnes Martin, entre d’altres. Amb el títol Enfocar a l’infinit, el Museu d’Art Contemporani de Barcelona presenta la primera gran retrospectiva institucional de l’artista a nivell mundial, comissariada per la conservadora en cap del MACBA, Tanya Barson. L’exposició mostra l’excepcional aportació de Castoro a través de la pintura, el llenguatge i la performance, i posa de manifest com algunes figures clau del minimalisme, sobretot les dones artistes, no han rebut l’atenció que mereixen. En paraules de Lucy Lippard, que va incloure obres de Castoro a les mostres 557,087 al Seattle Art Museum (1969) i 955,000 a la Vancouver Art Gallery (1970), l’artista «va subvertir el minimalisme en el seu propi terreny».

Rosemarie Castoro. Enfocar a l’infinit aplega prop de 230 obres, la majoria provinents de Nova York (de les galeries Broadway 1602, Hal Bromm Gallery, MoMA, i prestadors particulars), al costat d’una abundant documentació inèdita, com els seus diaris personals, mai exposats fins ara. Aquesta «pintoraescultora» ―tal com s’autodenominava Castoro― va iniciar la seva trajectòria en el camp de les arts gràfiques, tot i que de seguida es va interessar per la dansa, que va influir decisivament en la seva concepció de l’espai. Després es va decantar per la pintura i més endavant per l’escultura. També va participar activament en l’Art Workers’ Coalition i es va relacionar amb el feminisme, encara que va rebutjar d’involucrar-s’hi a fons perquè el considerava restrictiu i una forma de «segregació». La mostra, centrada en el període que va de 1964 a 1979, inclou pintura abstracta, art conceptual, accions performatives, poesia, escultura, instal·lacions i land art, i evidencia la diversitat de la seva pràctica artística.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Continguts relacionats

Documents

El MACBA i la Fundació Han Nefkens presenten The Maids, de Ramin i Rokni Haerizadeh i Hesam Rahmanian

Descarrega el dossier de premsa aquí.

The Maids, projecte del col·lectiu iranià format per Ramin i Rokni Haerizadeh i Hesam Rahmanian, guanyadors de la segona edició del Premi Fundació Han Nefkens – MACBA, es podrà veure al MACBA fins al 7 de gener de 2018.

► Segons el jurat, «el treball conjunt d’aquest grup es distingeix de les tendències dominants dins el món artístic actual per la recuperació de la importància de l’experiència i la sensualitat en la seva obra. Si les seves instal·lacions, amb un marcat caràcter lúdic, desdibuixen les pràctiques individuals sota un impacte visual immediat, les seves obres també aborden la política contemporània amb enginy i ironia».

Titol: The Maids Inauguració: divendres 27 d’octubre de 2017, a les 18 h Dates: del 28 d’octubre de 2017 al 7 de gener de 2018 Organització i producció: Han Nefkens Foundation i MACBA Museu d'Art Contemporani de Barcelona Comissària: Anna Cerdà

El col·lectiu iranià format per Ramin Haerizadeh (Teheran, 1975), Rokni Haerizadeh (Teheran, 1978) i Hesam Rahmanian (Knoxville, 1980), artistes establerts a Dubai que col·laboren des del 2009, ha obtingut el II Premi Fundació Han Nefkens – MACBA d’Art Contemporani. El MACBA en presenta ara The Maids, una exposició participativa creada com a resposta a la ciutat de Barcelona i que és el resultat d’un procés de dos anys que els mateixos artistes defineixen com «l’encaix d’un cos col·lectiu». La col·laboració constitueix un aspecte central en la seva pràctica. El seu objectiu és generar formes més equitatives d’intercanvi artístic convidant creadors diversos a contribuir, amb llibertat i independència, a les seves obres en curs.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Continguts relacionats

Documents

Nits de Cabaret a la Capella MACBA

Inspirant-se en l’esperit subaltern i subversiu de Brossa, la Capella MACBA es transformarà en un Cabaret, divendres 27 d’octubre, 3 i 10 de novembre, 23h. La Terremoto de Alcorcón serà la mestra de cerimònies de totes les sessions que comptaran amb les actuacions d’artistes de renom com Úrsula Martínez, Rodrigo Cuevas, Jorge Dutor, Guillem Mont de Palol, Pere Faura, Antoni Hervàs, Felix Kubin, Arantxa Martínez, David Domingo i Jonny Woo.

Cabaret en un museu?
Cabaret, és un nou programa d’arts en viu que neix marcat per la delicada ironia, l’humor intel·ligent i la màgica capacitat de sorprendre des d’allò més mínim de Joan Brossa, a qui el MACBA li dedica l’exposició Poesia Brossa, en cartell fins el febrer de 2018. El cabaret ha estat, des de la seva invenció, un lloc on es desdibuixen les diferències socials, on es troben sota un mateix sostre persones absolutament diferents que busquen tot allò que la nit promet. Comissariat per Pablo Martínez i Jose Luis Villalobos, aquest espectacle de varietats amb striptease, transformisme, màgia, música, poesia... anirà a càrrec d’uns convidats d’excepció provinents d’arreu del món. Úrsula Martínez, Jonny Woo, Rodrigo Cuevas, Antoni Hervàs entre molts d’altres conduïts per la mestra de cerimònies La Terremoto de Alcorcón mostraran com la cultura de la nit, fèrtil, irreverent i anàrquica, ensorra les barreres artificials entre el que es denomina «alta» i «baixa» cultura.
Durant tres nits, al Cabaret MACBA tot serà possible.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Continguts relacionats

Documents

Retirada del dipòsit d’obres d’Art& Language per part de Philippe Méaille

Respecte el comunicat de premsa emès el passat 11 d’octubre des del museu privat Château de Montsoreau – Musée d’art contemporain, inaugurat l’any 2015 i presidit pel Sr. Méaille, el MACBA MANIFESTA que:

- La seguretat de totes les obres del Fons artístic del MACBA està plenament garantida, amb els més elevats estàndards de conservació.

- El col·leccionista francès va dipositar al MACBA la seva col·lecció d’obres del col·lectiu Art & Language el 2010. El 2014 el MACBA li va dedicar una exposició. Abans de la finalització d’aquest dipòsit l’abril de 2017, el Sr. Méaille va rebre una proposta de continuïtat sobre la qual el museu no ha rebut encara una resposta formal.

Malgrat que Art & Language es manté representat a la Col·lecció MACBA, el museu lamenta la negativa per part del Sr. Méaille de signar la proposta de pròrroga del dipòsit amb arguments que no coincideixen en absolut amb la realitat.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

La Col·lecció MACBA es mostra Sota la superfície

► Col·lecció MACBA. Sota la superfície presenta 41 obres de 24 artistes que indaguen en la noció de superfície com a lloc privilegiat d’experimentació i de sentit.

► Ignasi Aballí, Antoni Tàpies, Jean Dubuffet, Perejaume, Lucio Fontana, Robert Rauschenberg, Dieter Roth, Art & Language, Dora García, Ángela de la Cruz, Karla Black, Derek Jarman, James Lee Byars, Charlotte Posenenske o Michelangelo Pistoletto són alguns dels artistes presents a l’exposició.

La reflexió entorn de la superfície, la seva condició matèrica i l’expansió del camp pictòric ocupen un lloc significatiu en les pràctiques artístiques contemporànies i constitueixen el nucli d’aquesta exposició. Mitjançant 41 obres de 24 artistes d’arreu, Col·lecció MACBA. Sota la superfície es planteja el següent interrogant: de quina manera els gèneres com la pintura i l’escultura han estat alterats i dilatats fins a fer que la mateixa matèria es construeixi com a missatge crític?

Gran part de les obres d’aquesta mostra, comissariada per Antònia Maria Perelló, exploren les pràctiques postminimalistes incorporant el contingut crític que aquestes van aportar al llenguatge de l’abstracció. El primer àmbit reuneix obres d’Ignasi Aballí, Antoni Tàpies, Lucio Fontana, Karla Black o Art & Language que qüestionen el llenguatge i la dialèctica de la superfície. A partir de la seva deconstrucció, se subverteix i es nega la pintura transformant-la en acció performàtica, conceptual o antirepresentacional, de manera que és possible arribar a destruir-la o fer-la desaparèixer.

Els àmbits següents exploren les transicions del pla pictòric a l’espai, amb obres que privilegien el volum, com les estructures cel·lulars d’Absalon o les indagacions d’ascendència minimalista de Charlotte Posenenske i Rita McBride, entre d’altres. Tanca l’exposició l’obra de Michelangelo Pistoletto Architettura dello Specchio (1990), un mirall de grans dimensions dividit en quatre parts i emmarcat amb fusta daurada. Aquest treball ens recorda la paradoxa de la superfície reflectant: tot i que ens retorna totes les imatges possibles, la seva materialitat «transparent» és enganyosament intangible.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Continguts relacionats

Documents

Comunicat 3 d'octubre

El MACBA s'adhereix a "l'aturada de país" convocada demà 3 d'octubre en rebuig de la violència exercida sobre Catalunya diumenge 1 d'octubre.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Posposat l’acte d’inauguració de "Poesia Brossa"

El Consorci Museu d’Art Contemporani de Barcelona posposa l’acte d’inauguració de Poesia Brossa prevista per aquest vespre. Donada la rellevància de l’artista i d’aquesta exposició oportunament us comunicarem una nova data per a l’esdeveniment. A partir de demà, dijous 21 de setembre, es podrà visitar la mostra en l’horari habitual.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Comunicat dels treballadors del MACBA

Els i les treballadores del Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) ens sumem a la crida en defensa de les institucions catalanes arran de la intervenció de la Guàrdia Civil a diverses seus del Govern de la Generalitat de Catalunya. Aquesta actuació és un atac directe a la democràcia, a la llibertat i a l’estat de dret. Sense llibertat no hi ha cultura i, per tant, convidem a tots i totes les treballadores del sector a defensar els nostres drets i a participar activament a les manifestacions de protesta que s’estan duent a terme.

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Poesia Brossa, al MACBA

► Una revisió de l’obra completa de Joan Brossa, a partir de l’oralitat, el caràcter performatiu i l’antipoesia, que aplega 800 obres i abundant documentació, des dels seus primers llibres fins a les últimes indagacions plàstiques, passant pel teatre, el cinema i les arts d’acció.

► El recorregut de la mostra inclou casos d’estudi, una recapitulació visual de les seves exposicions dels anys vuitanta, i situa la producció brossiana en diàleg amb l’obra de Marcel Mariën, Ian Hamilton Finlay i Nicanor Parra. A més, inclou les seves col·laboracions amb Miró, Tàpies, Portabella, Mestres Quadreny o Carles Santos.

► La poesia de Joan Brossa suma accions, imatges i objectes, de manera que un dels reptes d’aquesta exposició és vincular l’oralitat i el caràcter performatiu a les convencions museístiques. Per aquest motiu, un grup de performers desenvoluparà l’obra de Brossa a les sales durant l’exposició.

► L’exposició, comissariada per Teresa Grandas i Pedro G. Romero, ha comptat amb la col·laboració de la Fundació Joan Brossa, gràcies a la qual s’hi ha pogut incloure una vasta selecció de documentació, i amb el suport de Acción Cultural Española (AC/E) i l’IRL Institut Ramon Llull.

Títol: Poesia Brossa Inauguració: dimecres 20 de setembre de 2017, a les 19.30 h Dates: del 21 de setembre de 2017 al 25 de febrer de 2018 Organització i producció: MACBA Museu d’Art Contemporani de Barcelona Comissaris: Teresa Grandas i Pedro G. Romero

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.

Continguts relacionats

Documents

«Entusiasme. El repte i l’obstinació en la Col·lecció MACBA» és un projecte que aborda la contemporaneïtat des d'una perspectiva optimista, persistent i apassionada. Un concepte directe que, en lloc de situar les obres dins d'un àmbit temàtic o cronològic determinat, s'erigeix com un to específic; és a dir, com una manera particular d'entendre la pràctica artística que reivindica la intensitat anímica del treball en art.

En termes generals, l'entusiasme s'entén com un procés subjectiu d'exaltació de l'ànim, en què la passió i el fervor actuen com a detonant emocional d'allò que -ja sigui discret o ambiciós, íntim o públic- es vol aconseguir. Mitjançant una anàlisi plural del concepte, el projecte revisa la col·lecció del MACBA amb l'objectiu d'escenificar i contrastar tot un seguit de comportaments i actituds sensibles a aquesta excitació. Una posició ferma i obstinada que s'allunya d'actituds ingènues o simplement alegres i aposta per qüestions de confiança, resistència i furor en diferents nivells. L'exposició proposa un exercici d'activació de les obres, en què s'entrecreuen causes i desafiaments diversos, cosa que dona lloc a una selecció de reptes singulars que, situats dins de l'àmbit de l'art contemporani, transiten entre les obsessions individuals i els compromisos d'ordre estètic, social o polític.

Seguint aquestes premisses, «Entusiasme. El repte i l’obstinació en la Col·lecció MACBA» proposa cinc aproximacions possibles basades en l'acte entusiasta: la construcció cosmogònica, la potència creativa de la vida quotidiana, la càrrega performativa del cos, l’activisme de caràcter social i la posada en crisi de la pròpia noció d'art. D'aquesta manera, la voluntat d'artistes com Zush, Anne-Lise Coste o Younès Rahmoun per construir un món propi mitjançant vivències, fantasies o creences; la repetició de gestos simples i quotidians d'Esther Ferrer, Ignasi Aballí, Dieter Roth, Richard Hamilton o Tere Recarens; la performativitat de Vito Acconci o Àngels Ribé; l'acció inconformista de Maja Bajevic, Emanuel Licha, Mireia Sallarès, Cildo Meireles o Gordon Matta-Clark i, finalment, la crítica al propi sistema de l'art de figures com Marcel Broodthaers o Peter Friedl suggereixen una seqüència narrativa en què l'entusiasme denota una posició ideològica forta enfront del fet artístic: aquella que, al cap i a la fi, concep l'art com un acte de fe capaç d'assolir el que es proposa, ja sigui canviar el món o simplement qüestionar-se a si mateix.

«Entusiasme» rep l'herència conceptual de dos projectes centrats en aquest concepte i esdevinguts a Barcelona a mitjan la dècada del 2000. D'una banda, el projecte «Fe i entusiasme» (2004), de l'artista Antonio Ortega: una exposició processual centrada en la noció d'èxit i organitzada a l’Espai 13 de la Fundació Joan Miró, que consistia en l’intent de captar fons per construir una figura de cera de Yola Berrocal, màxim exemple de l'entusiasme segons l'artista. De l'altra, l'exposició «Entusiasme» presentada a la Fundació Tàpies el 2005: un arxiu de pel·lícules vinculades al moviment polonès de cinema amateur entre el 1950 i el 1980 recopilades pels artistes Neil Cummings i Marysia Lewandowska. Ambdues propostes incorporaven un impuls alliberador sorgit de la passió. I aquí, en el repte més visceral que racional, més apassionat que estratègic, és on resideix la intensitat d'aquesta revisió de la col·lecció del MACBA. Malgrat marcar-se objectius ben diferents, i fer-ho mitjançant registres de presentació dispars, tots els artistes de l'exposició comparteixen un mateix gest: dir amb contundència.

Seguint un efecte de contagi i complicitat, els tres conceptes que sustenten la mostra —entusiasme, repte i obstinació— s’expandeixen també cap a tots els agents i estructures que intervenen en el projecte: la posició del curador, la configuració de la col·lecció del MACBA, la voluntat divulgativa del Programa d’Arts Visuals de la Diputació de Barcelona i, en el millor dels casos, la interrelació amb les persones i els col·lectius que visitaran l’exposició.

David Armengol, comissari de l’exposició

Informació per al visitant

Tel: 93 481 33 56
Fax: 93 412 46 02
e-mail: press@macba.cat

Per a més informació sobre les activitats del MACBA, consulteu el calendari.