Carregant...

Remote Control II, 1989

Control remot II, 1989
Mèdia-instal·lació, Estructura 154,8 x 158,4 cm

Mitjançant la creació d’objectes, instal·lacions i performances, el mètode d’Sterbak és una forma híbrida que desestabilitza construccions binàries o dualitats tradicionals com masculí/femení, raó/emoció, cultura/natura i cos/màquina. La seva pràctica artística pretén, a més, dinamitar la distinció de la història de l’art entre el que és visual i el que és corpori, i qüestionar la tendència a privilegiar el que és visual segons el paradigma modern.

Remote Control II, un gran mirinyac d’alumini amb rodes motoritzades i dotat de bateria, és un artefacte dissenyat per a una coreografia que es va representar per primera vegada l’any 1989. Les ballarines, elevades i situades dins del mirinyac, accionaven els seus moviments amb un comandament de control remot, però també eren manipulades per altres l'atzar. D’aquesta manera, es crea una "dialèctica entre la llibertat i la repressió", l’autonomia i la dependència 1 . Als anys vuitanta, una dècada marcada per teories d’hibridació cultural i tecnològica, Remote Control II de Jana Sterbak no es pot considerar un acte utòpic sobre la capacitat de dominar el canvi mitjançant processos tecnològics, sinó que més aviat juga de manera subtil amb l’ansietat i la tecnofòbia de les formes culturals contemporànies i els instruments invisibles de control (remot).

L’obra d’Sterbak és plena de referències a mites i tragèdies, com ara Sísif i Medea, i les seves influències literàries principals inclouen Karel Capek, Milan Kundera i Franz Kafka. Les seves obres, situades a la intersecció entre cos i màquina l’aproximen, en certa mesura, a artistes com Stelarc, amb el seu desenvolupament de pròtesis per a una condició contemporània en què el cos es considera obsolet. Tanmateix, l’avançada teorització tecnològica d’Stelarc queda al marge de les consideracions de gènere que preocupen Sterbak i hi manca la dimensió política subtil que caracteritza la producció d’aquesta artista. La seva peça del 1987 Vanitas: Flesh Dress for an Albino Anorectic explora la manera com s’inscriu el cos femení dins del significat cultural a través de la moda, i fa al·lusió al memento mori com a al·legoria de la condició transitòria de la vida ja al títol: vanitas. Aquest
minivestit, fet amb aproximadament 27 quilos de bistec de carn, constitueix un comentari provocador i terrible sobre la submissió de les dones i connecta conceptualment l’obra d’Sterbak amb una genealogia d’artistes dones que investiguen la política de representació, com ara Kiki Smith, Cindy Sherman i Martha Rosler.

1 Clement Page, "Jana Sterbak: 'I Want You to Feel the Way I Do'", Third Text 35 (estiu 1996), p. 66.


Fitxa tècnica

Títol original:
Remote Control II
Número de registre:
0180
Artista:
Sterbak, Jana
Data de creació:
1989
Any d'adquisició:
1996
Fons:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Tipus d'objecte:
Mèdia-instal·lació
Tècnica:
Estructura d'alumini sobre rodes, motor amb control remot, teixit de cotó i vídeo monocanal, color, sense so, projecció continua
Dimensions:
Estructura 154,8 x 158,4 cm (alt x ample)
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Copyright:
© Jana Sterbak
Recursos d'accessibilitat:

Recursos d'accessibilitat
Audiodescripció

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.