Activitats categoria

Seminari PEI obert. Aprendre a imaginar-se

Sobre pedagogies i emancipació (segona sessió)

18 nov. 2017

Paulo Freire. Cortesía de Freire Institute.

Paulo Freire. Cortesía de Freire Institute.

Aquesta activitat es podrà seguir en streaming.



DISSABTE 18 DE NOVEMBRE
Lloc: Auditori Meier

10.30 h Conferència María Berríos: «El camí no és el camí». Sobre la poètica pedagògica de l’Escola de Valparaíso
A la riba del Pacífic d’Amèrica del Sud, fa mig segle, una petita escola d’arquitectura plantejava que la pedagogia no és més que «la humana alegria de parlar els uns amb els altres». Un col·lectiu de poetes-arquitectes animava els seus alumnes a sortir a recórrer la ciutat sota la premissa que l’arquitectura no es pot aprendre en una aula, sinó participant en la vida de la ciutat. La presentació indagarà en la història i principis de la pedagogia radical de l’Escola de Valparaíso, incloent-hi la seva participació en revoltes estudiantils, els esforços per establir xarxes americanes de col·laboració i la fundació de Ciudad Abierta, un camp d’experimentació ludicoconstructiu per consolidar «una comunitat solidària de vida, treball i estudi».

María Berríos és sociòloga, editora, escriptora i curadora independent. Viu i treballa entre Santiago de Xile i Copenhaguen. La seva exposició més recent, El cuerpo del arquitecto no es el de un solo hombre, sobre l’obra d’Alberto Cruz, cofundador de l’Escola de Valparaíso, s’acaba d’inaugurar al MAVI (Santiago de Xile).

11.30 h Pausa

12.00 h Conferència Collectif Micro-sillons
Des de 2012, el col·lectiu artístic Micro-sillons desenvolupa una investigació sobre la presència del pedagog brasiler Paulo Freire a Ginebra, on va viure exiliat durant la dècada de 1970. A través d’una recerca històrica que reuneix material d’arxiu juntament amb testimonis de persones que van conèixer Freire, s’intenta reconstruir les accions i els elements clau d’aquell període, per tal de comprendre l’impacte de la presència de Freire a la ciutat, així com els vincles que va establir amb educadors de diferents països.
La segona part d’aquest treball pretén reconnectar amb el pensament i l’obra de Freire, des d’una distància crítica, per imaginar noves aproximacions pedagògiques a través de l’art amb artistes, professors i educadors. Per a aquest seminari, Micro-sillons presentarà les etapes d’aquesta investigació i les formes visuals que ha anat adoptant en els diferents contextos.

Collectif Micro-sillons Fundat el 2005 per Marianne Guarino-Huet i Olivier Desvoignes, el seu treball s’interroga sobre les formes d’educació i mediació en l’art i el paper de l’artista en la societat, en diàleg amb altres disciplines.

13.00 h Conferència Sofía Olascoaga: Entre utopia i desencant. Una genealogia afectiva
Entre utopia i desencant és un projecte d’investigació i experimentació curatorial que s’enfoca en l’organització d’una sèrie de trobades entorn d’aquestes dues nocions, abordant referents de la memòria col·lectiva i de la història específica de Cuernavaca, Mèxic, entre les dècades de 1950 i 1980, i que intenta proposar un espai per al pensament crític, el diàleg col·lectiu i l’aprenentatge actiu entre participants de diversos camps de pràctica i experiències generacionals.
El projecte va desembocar en la creació d’un centre de documentació com a dispositiu museogràfic, acompanyat d’un programa públic consistent en accions i intervencions, diàlegs i tallers, amb la participació d’artistes i col·laboradors relacionats amb iniciatives històriques i actuals, des dels àmbits educatiu, psicoanalític, del feminisme i el treball comunitari.
Van participar en aquestes activitats Eunice Adorno, Beta-Local / La Práctica (Puerto Rico), Maru Calva, Alejandro Chao, Colectivo AM, Cráter Invertido / Revista Cartucho, Abraham Cruzvillegas, Finella Halligan, Pablo Helguera, Sol Henaro, Magali Lara, Mauricio Marcin, Marcela Marcos, Sylvia Marcos, Jorge Margolis, Sarah Minter, Nuria Montiel, Taniel Morales, Roberto Ochoa, Sofía Olascoaga, Ignacio Plá, Vicente Razo, Naomi Rincón-Gallardo, Jean Robert, UniTierra (Oaxaca).


Sofía Olascoaga treballa en les interseccions entre art i educació a través de l’activació d’espais que potenciïn el pensament crític i l’acció col·lectiva. La seva recerca se centra en una avaluació crítica de la tensió entre la utopia i el fracàs de models intencionals de crear comunitat i alternatives en educació desenvolupats a la ciutat de Cuernavaca, Mèxic, en dècades passades.

14.00 h Pausa dinar

16.00 h Conferència Janna Graham: Tècniques per viure d’una altra manera. Lliçons de vida del postcapitalisme en els arxius de l’educació emancipatòria
Davant d’una esfera pública buidada de contingut i una era de confusió postdemocràtica, aquesta presentació recorrerà a arxius d’educació radical i investigació a França (école Moderne), Brasil (pedagogia de l’oprimit) i Nord-amèrica (escoles de supervivència, escoles lliures i centres d’educació popular) per tal d’indagar les tècniques per produir i reproduir la societat d’una manera diferent. Enmig de la proliferació de plataformes que aborden públicament els temes de l’emancipació i l’educació, aquesta presentació advoca per una reflexió amb condicions, compromesa amb els processos que s’ocupen dels complexos problemes de vida que aquestes plataformes provoquen. Examinant qüestions d’efecte, infraestructura i reequilibri de la relació entre l’esfera pública i la privada, la presentació partirà d’aquestes històries per proposar com podem reimaginar un altre paper per als treballadors i institucions culturals.

Janna Graham és investigadora, educadora i curadora. Membre del col·lectiu Ultra-Red i del Micropolitics Research Group. Ha estat la impulsora i responsable de The Centre for Possible Studies i actualment és docent al Goldsmiths, Londres.

17.00 h L’educació com a camp de batalla. Taula rodona amb Concha Fernández Martorell i Jaume Carbonell, moderada per Jordi Solé Blanch
El debat educatiu actual viu un moment d’ebullició. Hi concorren diferents tipus d’actors, des de la comunitat educativa fins als moviments socials, però també el món de l’empresa i el sistema financer, disposats a promoure reformes que facilitin la transformació neoliberal de les polítiques educatives i les pràctiques pedagògiques. Tot això ens recorda que el camp educatiu és un camp de lluita política.
En aquesta taula de debat, Jaume Carbonell presenta una reflexió sobre la innovació (¿de què parlem quan parlem d’innovació?) proposant una breu anàlisi de tres models educatius que actualment es disputen l’espai educatiu: l’enciclopèdic il·lustrat, el neoliberal i el crític. Per la seva banda, Concha Fernández Martorell analitza algunes de les estratègies de setge que certs sectors exerceixen sobre l’espai educatiu per tal d’explorar quin pot ser avui el seu paper emancipador. Com a moderador de la taula, Jordi Solé Blanch situa alguns dels principals elements de l’agenda educativa, incidint en els discursos dominants que, en el camp educatiu, s’arrengleren amb els processos de subjectivació neoliberals.

Jaume Carbonell és pedagog, periodista i sociòleg. Ha treballat 38 anys com a periodista educatiu a la revista Cuadernos de Pedagogía, on segueix col·laborant després de la seva jubilació. És assessor i col·laborador habitual del Diari de l’educació i professor col·laborador de la Universitat de Vic. Ha assessorat i dirigit diversos projectes editorials.

Concha Fernández Martorell és doctora en Filosofia per la Universitat de Barcelona i catedràtica d’institut des de 1984, primer a l’IES Mediterrània del Masnou, on va ser directora, i després a l’IES Menéndez Pelayo de Barcelona, institut que també ha dirigit fins al 2017.

Jordi Solé Blanch és doctor en Pedagogia per la Universitat Rovira i Virgili (2005) i professor del Grau d’Educació Social de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). La seva trajectòria professional s’ha desenvolupat en el camp dels serveis socials i del sistema de protecció a la infància i l’adolescència de Catalunya. Com a membre del Laboratori d’Educació Social de la UOC, participa en diversos espais de reflexió sobre l’educació al costat d’altres professionals del camp social, i se situa a la bretxa entre els grups d’estudi, l’activisme i l’acadèmia.

Organitzat pel MACBA i l’AECID

Inscripció

TALLERS
Gratuït. Cal inscripció prèvia.

SEMINARI
Preu del seminari complet: 15 €. Gratuït per Amics del MACBA i professors amb l’acreditació de la Generalitat. Cal inscripció prèvia.
Preu per sessió: 5 €. En castellà i anglès amb traducció simultània. Aquesta activitat es podrà seguir en streaming.

*La inscripció per sessions individuals només es podrà fer a la taquilla, abans que comenci l'activitat, sempre i quan l'aforamanet no s'hagi completat.

Inscripció Accedeix-hi directament fent clic al botó.

Contacte

Programes públics
macba@macba.cat
Tel: 93 481 33 68

Informació per al visitant

Inscripció Accedeix-hi directament fent clic al botó.

  • Afegeix al Recorregut

    Inicia sessió

    Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't

  • Comparteix

    Per email

  • Comenta

    Inicia sessió

    Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't

Continguts relacionats

Activitats