Què és el complex de l’art?
Activitat

Què és el complex de l’art?

L'art sota la condició neoliberal
en curs

Curs d'art i cultura contemporanis

Complex m. Conjunt de coses o parts relacionades entre elles, de formes que compleixen o satisfan una mateixa condició.

Si bé els cursos d'introducció a l'art contemporani sovint s'identificaven amb cursos d'història de l'art que facilitaven un coneixement de la seqüència d'estils i moviments, ara el MACBA us invita a familiaritzar-vos amb els nous termes que marquen els debats de l'art contemporani. Ja no parlem d'estils sinó de línies de treball, i en una època en què l'economia ho determina tot, la història de l'art recent també reclama un relat específic, renovat i diferent.

El complex de l'art enceta una nova perspectiva i inclou els usos i les interpretacions que s'afegeixen a les obres al llarg de la seva vida pública. La història, que abans garantia una explicació raonada, ja no és suficient per donar compte d'un art que fabrica els seus espectadors de la mateixa manera que abans generava artefactes. Ara toca parlar del complex de l'art, una noció que ens permet revisitar les condicions imposades per l'economia en cada moment i a través del prisma de la producció cultural.

Tots els experts invitats a participar en aquest curs apliquen un compromís didàctic. Les exposicions de la Col·lecció MACBA s'ofereixen com un llibre de text obert del qual es poden extreure guies d'estudi. El desenvolupament del curs està organitzat a partir de sis conferències que encapçalen una sèrie d'activitats complementàries entre les quals els assistents poden triar el seu grau d'implicació. Així doncs, els conferenciants imparteixen sessions plenàries per exposar les idees més emblemàtiques i una activitat addicional, a peu d'obra i enmig de les sales, per comentar algunes de les peces més icòniques i polèmiques de la Col·lecció MACBA. Els participants en el curs gaudeixen d'accés lliure a paquets de recursos audiovisuals i bibliogràfics que el museu posa a disposició de tots els inscrits. Vet aquí el lot bàsic a l'abast de tothom!

L'art sota la condició neoliberal

La primera convocatòria d'aquest primer curs sobre el complex de l'art s'estructura a partir de la presentació actual de la Col·lecció MACBA. L'art de la primera globalització, que reuneix obres dels anys seixanta i setanta, l’anomenada dècada del paradigma crític, estructurarà l'edició de primavera. Entre els invitats hi haurà Michel Feher, Pedro de Llano, Xavier Antich, Peio Aguirre, Beatriz Preciado i Joana Masó.

L’art de la primera globalització es correspon amb l’època del liberalisme econòmic. El mercat de referència d’aquella època era el dels béns de consum, on cadascú era l’amo del seu treball. Però en els darrers trenta anys, el sistema que ens ha servit millor per comprendre l’ evolució del capitalisme ha estat el capitalisme financer, que funciona basant-se en el crèdit i en la reputació. Els subjectes que aquests mercats pressuposen o intenten crear ja no s’assemblen als de temps passats. En comptes de buscar un profit comercial per optimitzar la seva satisfacció, aquests nous subjectes estan essencialment preocupats per la seva autoestima i per crear uns cercles de reconeixement social i financer. Com pot l’art actual exposar les diferents maneres en què aquest mercat no només avalua persones, sinó que també les incita a posar-se en valor elles mateixes?

mostrar-ne més mostrar-ne menys

Curs d’art i cultura contemporanis

Complex m. Conjunt de coses o parts relacionades entre elles, de formes que compleixen o satisfan una mateixa condició.

Si bé els cursos d’introducció a l’art contemporani sovint s’identificaven amb cursos d’història de l’art que facilitaven un coneixement de la seqüència d’estils i moviments, ara el MACBA us invita a familiaritzar-vos amb els nous termes que marquen els debats de l’art contemporani. Ja no parlem d’estils sinó de línies de treball, i en una època en què l’economia ho determina tot, la història de l’art recent també reclama un relat específic, renovat i diferent.

El complex de l’art enceta una nova perspectiva i inclou els usos i les interpretacions que s’afegeixen a les obres al llarg de la seva vida pública. La història, que abans garantia una explicació raonada, ja no és suficient per donar compte d’un art que fabrica els seus espectadors de la mateixa manera que abans generava artefactes. Ara toca parlar del complex de l’art, una noció que ens permet revisitar les condicions imposades per l’economia en cada moment i a través del prisma de la producció cultural.

Tots els experts invitats a participar en aquest curs apliquen un compromís didàctic. Les exposicions de la Col·lecció MACBA s’ofereixen com un llibre de text obert del qual es poden extreure guies d’estudi. El desenvolupament del curs està organitzat a partir de sis conferències que encapçalen una sèrie d’activitats complementàries entre les quals els assistents poden triar el seu grau d’implicació. Així doncs, els conferenciants imparteixen sessions plenàries per exposar les idees més emblemàtiques i una activitat addicional, a peu d’obra i enmig de les sales, per comentar algunes de les peces més icòniques i polèmiques de la Col·lecció MACBA. Els participants en el curs gaudeixen d’accés lliure a paquets de recursos audiovisuals i bibliogràfics que el museu posa a disposició de tots els inscrits. Vet aquí el lot bàsic a l’abast de tothom!

L’art sota la condició neoliberal

La primera convocatòria d’aquest primer curs sobre el complex de l’art s’estructura a partir de la presentació actual de la Col·lecció MACBA. L’art de la primera globalització, que reuneix obres dels anys seixanta i setanta, l’anomenada dècada del paradigma crític, estructurarà l’edició de primavera. Entre els invitats hi haurà Michel Feher, Pedro de Llano, Xavier Antich, Peio Aguirre, Beatriz Preciado i Joana Masó.

L’art de la primera globalització es correspon amb l’època del liberalisme econòmic. El mercat de referència d’aquella època era el dels béns de consum, on cadascú era l’amo del seu treball. Però en els darrers trenta anys, el sistema que ens ha servit millor per comprendre l’ evolució del capitalisme ha estat el capitalisme financer, que funciona basant-se en el crèdit i en la reputació. Els subjectes que aquests mercats pressuposen o intenten crear ja no s’assemblen als de temps passats. En comptes de buscar un profit comercial per optimitzar la seva satisfacció, aquests nous subjectes estan essencialment preocupats per la seva autoestima i per crear uns cercles de reconeixement social i financer. Com pot l’art actual exposar les diferents maneres en què aquest mercat no només avalua persones, sinó que també les incita a posar-se en valor elles mateixes?

mostrar-ne més mostrar-ne menys
programa
0 activitats
galeria d’imatges
20 imatges
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
OBRA TITLE
OBRA TITLE
yyyy-YYYY
ARTIST NAME
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.