Fons Rafael Tous

Donada al MACBA l’any 2020, la Col·lecció Tous és el conjunt més extens i complet del país de les pràctiques artístiques conceptuals a Catalunya. Quan encara no hi havia institucions dedicades a l’art contemporani i no tothom entenia què hi havia en joc en allò que feien alguns artistes, Rafael Tous va copsar-ne el sentit i va apostar-hi. Durant 50 anys, ha creat una col·lecció signada per una trentena d’artistes ara ja plenament consolidats i més d’un miler d’obres que, per la seva generositat, avui forma part de la Col·lecció MACBA.

COL·LECCIONISTA APASSIONAT
COL·LECCIONISTA APASSIONAT
Empresari tèxtil i col·leccionista apassionat, Rafael Tous (Barcelona, 1940) va apostar per l’art de concepte com un conjunt de pràctiques plurals que prioritzaven la idea i el procés per damunt de l’objecte. Sense intenció especulativa i d’una manera intuïtiva, Tous va anar configurant un fons personal que recull les actituds i els treballs experimentals portats a terme per un grup d’artistes que, des d’inicis dels anys seixanta i de manera pionera, van apostar per l’art conceptual. A més d’acompanyar-los en el seu creixement artístic, va establir-hi també vincles d’amistat.
Un art d’acció
Un art d’acció
Empresari tèxtil i col·leccionista apassionat, Rafael Tous (Barcelona, 1940) va apostar per l’art de concepte com un conjunt de pràctiques plurals que prioritzaven la idea i el procés per damunt de l’objecte. Sense intenció especulativa i d’una manera intuïtiva, Tous va anar configurant un fons personal que recull les actituds i els treballs experimentals portats a terme per un grup d’artistes que, des d’inicis dels anys seixanta i de manera pionera, van apostar per l’art conceptual. A més d’acompanyar-los en el seu creixement artístic, va establir-hi també vincles d’amistat.
L’alquímia dels elements
L’alquímia dels elements
Els artistes vinculats al paisatge i a la natura van incorporar-la com un marc d’acció o bé com una eina de treball i experimentació. L’aigua, la terra, l’aire i el foc ja no s’utilitzaven com a suports, sinó com a matèria primera i com a camp d’exploració. El resultat va ser un art alquímic molt proper al medi natural i a les seves transformacions, processos i energies que va donar lloc a una àmplia pluralitat de pràctiques. Entre les diferents propostes, destaca la proximitat amb tot allò que és viu, la denúncia de tota forma d’abús animal i el compromís amb la idea de cura.
Nous comportaments socials
Nous comportaments socials
Als anys setanta, els mitjans de comunicació es van convertir en nous territoris d’exploració artística. La seva irrupció a l’imaginari col·lectiu, el consumisme creixent i la popularització del món de la imatge van propiciar l’interès pels mitjans. El resultat va ser un art crític i de denúncia, sovint sociològic, que feia visibles diferents formes de manipulació en el capitalisme avançat. Van ser molts els artistes que es van interessar pels mitjans de comunicació i les seves imatges, les quals van manipular i intervenir per tal de desplegar les seves mitologies personals o mostrar la nova mercantilització de la mirada. Amb recursos com la literalitat, la ironia, el joc o la subversió, denunciaven les mancances i els errors de l’ascendent societat de consum.
Stalingrad, Gernika, Dresden, Auschwitz…
Stalingrad, Gernika, Dresden, Auschwitz…
La mirada política i de denúncia contra les diferents formes de totalitarisme del segle XX és una constant en l’art dels anys setanta. La primera generació d’artistes conceptuals catalans va estar marcada per la forta oposició al franquisme. La debilitat del règim va fer que entressin amb força al país l’esperit revolucionari del Maig francès, les teories marxistes i una manera d’entendre l’art com una eina de transformació social. En aquest marc es van donar propostes d’una gran radicalitat política i d’altres de denúncia social. La discriminació de les dones, les primeres eleccions, el tractament televisiu de la mort de Franco, però també la memòria dels feixismes i la militarització innecessària centren algunes de les propostes artístiques d’aquest moment.
La vida de les paraules
La vida de les paraules
L’eclosió de l’art de concepte a Catalunya es va donar en paral·lel a l’experimentació del llenguatge que es va viure en altres àmbits de l’avantguarda. Va ser als anys setanta quan es va difondre àmpliament la poesia visual desenvolupada de manera pionera a la postguerra europea i també la filosofia del llenguatge i les teories semiòtiques. Les tesis de teòrics com Wittgenstein, Saussure o McLuhan van obrir un nou paradigma explorat també per l’art. L’interès per tot allò vinculat a la paraula, la relació equívoca entre el llenguatge i les coses, la dimensió semàntica de l’objecte, la idea de joc associat a la fonètica i els patrons de repetició són algunes de les propostes que n’han quedat.
3 imatges
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
OBRA TITLE
OBRA TITLE
yyyy-YYYY
ARTIST NAME
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
Poètica dels objectes
Poètica dels objectes
La vida dels objectes i la proliferació dels bens de consum van centrar l’atenció de les pràctiques experimentals del moment, que en van explorar les múltiples facetes, tant formals i poètiques com discursives. Els objectes quotidians i pobres, descontextualitzats i intervinguts de múltiples maneres, van ocupar el lloc de l’obra d’art. En aquesta línia, i entre els artistes catalans, trobem propostes tan singulars com l’enfangada, la incorporació de reliquiaris i objectes impossibles, el gust per l’objecte kitsch i una acusada estètica de la pobresa.
Per un art crític
Per un art crític
També als vuitanta i noranta, el compromís social i polític va continuar present en bona part de les pràctiques artístiques. La denúncia de qualsevol forma de violència, la guerra i el col·lapse del diàleg, així com les formes d’abús social exercides a diferents parts del planeta, van centrar l’interès d’artistes amb una trajectòria ja consolidada. En aquesta línia de treball, Francesc Torres es valia d’imatges mediàtiques i objectes de la societat de consum per desactivar codis ideològics no sempre explícits. Impulsava així, des de l’art, un pensament col·lectiu, efectivament crític, que posava en evidència paral·lelismes irrefutables, com a la seva “Siegesallee o Avinguda de la Victòria”, o la seva intervenció de pàgines de conegudes revistes com l’històric “Newsweek”.
Sala Metrònom
Sala Metrònom
Per crear un espai d’art plenament contemporani, Rafael Tous va obrir la sala Metrònom de Barcelona. Primer al carrer Berlinès, a Sant Gervasi, i després al carrer Fusina, al costat del mercat del Born, va estar activa entre 1980 i 2006. S’hi van organitzar més d’un miler d’exposicions i activitats que van tenir un impacte decisiu en l’evolució de la cultura d’aquelles dècades, no només en arts visuals, sinó també en arts escèniques, música i còmic. El perfil experimental dels projectes, fora dels circuits institucionals i comercials, va fer de Metrònom un lloc de trobada amb el que era inesperat i transgressor. La fotografia, l’art tecnològic, la performance i la música contemporània van protagonitzar la seva programació. Metrònom també va ser precursora en la creació d’un arxiu no només de la seva pròpia activitat, sinó també d’alguns documents clau per comprendre la història recent de l’art i d’un fons bibliogràfic i videogràfic de milers de títols.
EXPLORA EL FONS
59 resultats
veure-les totes
Definició de cos
1977
Jordi Cerdà
Números
1977
Jordi Cerdà
La triple capsa o Mort de Franco
1975
Jordi Cerdà
Confitura Miró
1979
Josep Maria Joan i Rosa
Dolmen
1980
Antoni Llena
Soldats Soldés: intervenció al Duomo de Milano
1969
Miralda
Macaroni Landscape
1977
Miralda
Nudo
1972
Muntadas
Media Sites / Media Monuments (Washington D.C.)
1981
Muntadas
Celtas i llumins
1975
Pere Noguera
Pinta
1973
Pere Noguera
Consell d’administració. Arxiu
1977
Pere Noguera
Rajoles, càntirs i coloms
1976
Pere Noguera
Bressolar la pedra
2000
Pere Noguera
Calendari taula. Sèrie: Objectes enfangats
1980
Pere Noguera
Tinter. Sèrie: Objectes enfangats
1980
Pere Noguera
Tampons. Sèrie: Objectes enfangats
1980
Pere Noguera
Ulleres. Sèrie: Objectes enfangats
1980
Pere Noguera
Fulla. Sèrie: Objectes enfangats
1980
Pere Noguera
Sabates marrons. Sèrie: Objectes enfangats
1980
Pere Noguera
Publicitat encapsada
1970
Jordi Pablo
Pintes despentinades
1970
Jordi Pablo
Regles de 15 cm: regla de 15 cm, entre el cm 6 i 7 mesura 6 cm; regla de 15 cm, entre el cm 2 i 6 mesura 2 cm; regla 15 cm, que no mesura res, perquè torna al seu punt inicial
1970
Jordi Pablo
Taula de bar tancat amb cadires a sobre
1970
Jordi Pablo
Sis variacions per a goma i pinces
1969
Jordi Pablo
Peu artificial. 19 octubre 1972
1973
Jordi Pablo
Rectangles vegetals
1973
Jordi Pablo
Branques connectades
1974
Jordi Pablo
Fulles d’eucaliptus
1975
Jordi Pablo
Palillo bífid i trífid
1975
Jordi Pablo
Pom!
1976
Jordi Pablo
Diametral
1977
Jordi Pablo
Que te folle un pez
1987
Carlos Pazos
A Drawing Called “Sexual with Manual”
1981
Francesc Torres
Pochoir
1966
Jaume Xifra
Pochoir
1967
Jaume Xifra
Sense títol. Sèrie: “Irreversible” / “Impossible”
1974
Jaume Xifra
Composició
1966
Jaume Xifra
Pochoir Figure
1966
Jaume Xifra
OBRA TITLE
OBRA TITLE
yyyy-YYYY
ARTIST NAME
[6464_001_rgb / Imatge] Estudis sobre la natura
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
[6467_001_pub / Imatge] El fet artístic
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
[6468_001_pub / Imatge] Blockhaus-Blocblaus. Històries paral·leles [Marsella]
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
[6474_001_pub / Imatge] Analogies
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
[6482_001_hist / Imatge] Brollador
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
[6500_001_rgb / Imatge] Capses poesia
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
[6501_001_rgb / Imatge] En Corot i els gasos nobles
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
[6506_001_rgb / Imatge] Desembossadors blaus
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
[6507_001_rgb / Imatge] Drap sobre drap
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
[6508_001_rgb / Imatge] Galleda "vermell collage"
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
[6511_001_rgb / Imatge] Y el otro sueño
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
[6517_050_rgb / Imatge] Quaderno italiano
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
[6529_002_pub / Imatge] Vol ras
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
[6550_001_rgb / Imatge] Rellotge mirall
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
[6600_004_pub / Imatge] Demasiado joven para el rock and roll (Go Johnny Go)
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
[6605_001_pub / Imatge] Calidoscopi
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
[6614_005_pub / Imatge] Elecciones Show
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
[6616_020_rgb / Imatge] Sense títol
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
[6633_002_rgb / Imatge] Newsweek Series #14
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
[6640_001_hist / Imatge] Oikonomos
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
VÍDEOS
1 resultats
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
La donació de Rafael Tous a la Col·lecció MACBA
La donació de Rafael Tous a la Col·lecció MACBA
també et pot interessar