![dig_ajbr00198_0044_r--text-dig_ajbr00198_0044_rtif](https://d2zy2h1755x359.cloudfront.net/public/DigitalAsset/BBI_DIG_A-JBR-00198_0044_r/e7957a3db6db5038f1f08047afbc3394/full/large/0/default.jpg)
![dig_ajbr00198_0044_v--text-dig_ajbr00198_0044_vtif](https://d2zy2h1755x359.cloudfront.net/public/DigitalAsset/BBI_DIG_A-JBR-00198_0044_v/f4eea69b85f0e427eb691933ee508c0c/full/large/0/default.jpg)
![dig_ajbr00198_0045_r--text-dig_ajbr00198_0045_rtif](https://d2zy2h1755x359.cloudfront.net/public/DigitalAsset/BBI_DIG_A-JBR-00198_0045_r/7be7617c0a559590adcffdd6d0d3f1c6/full/large/0/default.jpg)
![dig_ajbr00198_0046_r--text-dig_ajbr00198_0046_rtif](https://d2zy2h1755x359.cloudfront.net/public/DigitalAsset/BBI_DIG_A-JBR-00198_0046_r/98c1eb30982ddfb66e5e20e9ca9bdfc8/full/large/0/default.jpg)
![dig_ajbr00198_0047_r--text-dig_ajbr00198_0047_rtif](https://d2zy2h1755x359.cloudfront.net/public/DigitalAsset/BBI_DIG_A-JBR-00198_0047_r/7e040a8812d32b5447412256af13143a/full/large/0/default.jpg)
![dig_ajbr00198_0048_r--text-dig_ajbr00198_0048_rtif](https://d2zy2h1755x359.cloudfront.net/public/DigitalAsset/BBI_DIG_A-JBR-00198_0048_r/1431efcd36cdab527de2cbafa9c5b63a/full/large/0/default.jpg)
![dig_ajbr00198_0048_v--text-dig_ajbr00198_0048_vtif](https://d2zy2h1755x359.cloudfront.net/public/DigitalAsset/BBI_DIG_A-JBR-00198_0048_v/3b16ad8b14b0248bd139e3616a83afcc/full/large/0/default.jpg)
![dig_ajbr00198_0044_r--text-dig_ajbr00198_0044_rtif](https://d2zy2h1755x359.cloudfront.net/public/DigitalAsset/BBI_DIG_A-JBR-00198_0044_r/e7957a3db6db5038f1f08047afbc3394/full/large/0/default.jpg)
Joan Brossa
La porta real
1950
Document manuscrit i mecanoscrit. -- Quatre composicions, i.e. una primera composició en vers lliure sense títol; un sonet titulat "Primera variació"; un altre sonet, titulat "Segona variació"; i una quarta composició titulada "Tercera variació", que es compon de dos tercets; la primera composició comença, "Jo no vull perdre contacte amb la terra,"; Acaba, "i amb tot el gènere humà en general."; Data, "18-XII-50", escrit amb llapis (corr. en llapis); la segona composició, el sonet titulat "Primera variació", comença, "Pou absorbent el jo, inútil desferra"; Acaba, "no darà idea de cap força nova."; mecanografiat (corr. en llapis); la tercera composició, el sonet titulat "Segona variació", comença, "Oh! oi! ui! au! ep! ei! uix! ah! ai! bah!"; Acaba, "que això: "Feta la llei, feta la trampa""; Data, "19-XII-50", escrit amb llapis (corr. en llapis); la quarta composició, compost per dos tercets i que es titula "Tercera variació", comença, " Que ens guardi el foc d'apedregar la terra,"; Acaba, "Paella al foc amb oli, i fem la truita!"; Data, "20-XII-50", escrit amb llapis (corr. en llapis). -- El títol desestimat "Tema", escrit amb llapis i ratllat amb llapis. Al recto del full 46, una versió més preliminar del primer sonet escrit amb llapis (corr. en llapis), titulat "La porta real" i amb la data "18-XII-50" escrita amb llapis. Al recto del full 47 s'hi llegeixen diverses interjeccions esborrades, desestimades del primer vers del segon sonet.
Referències bibliogràfiques:
- Brossa, Joan. El clavell i el martell. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 198-200. (Sarrià; 8).
mostrar-ne més
mostrar-ne menys
els textos de la web MACBA parteixen d'una documentació prèvia. En cas que hi hagi algun error, agrairem que ens el comuniqueu.
aquest document és part de
Catalunya
Espanya
1941 - 1950
Brossa, Joan
Manuscrits
Sonets (Poesia)
Vers lliure (Poesia)
Consulta la
Biblioteca del MACBA
per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a arxiu@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a arxiu@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
contacte
per a més informació, pots posar-te en contacte amb nosaltres a través dels enllaços següents
per a més informació
Sol·licitud de préstec d'imatges