2219_001_pub--imatge-bouncing-two-balls-between-the-floor-and-ceiling-with-changing-rhythms
2219_001_pub--imatge-bouncing-two-balls-between-the-floor-and-ceiling-with-changing-rhythms
Bruce Nauman
Bouncing Two Balls Between the Floor and Ceiling with Changing Rhythms
Fent botar dues pilotes entre el terra i sostre amb ritmes canviants
1967 - 1968
Bruce Nauman, nascut a Fort Wayne (Indiana) el 1941, és un dels artistes més importants i innovadors de l'art contemporani. La varietat de suports que utilitza, des del vídeo fins a l'holografia o el neó, reflecteixen la diversitat temàtica de la seva producció, en la qual investiga tant la naturalesa del procés creatiu com la naturalesa de la condició humana. Per a Nauman el procés de creació artística és tan important com l'art per ell mateix. "Què fa un artista quan es queda sol a l'estudi? La meva conclusió va ser que si jo era un artista i jo estava a l'estudi, llavors tot el que fes a l'estudi hauria de ser art... A partir d'aquest punt, l'art es va convertir més en una activitat i menys en un producte." Com molts artistes de la seva generació, Nauman rebutja la idea tradicional de l'obra d'art i la seva concepció com a objecte artístic independent, i defensa un art creat a partir de l'experiència real, de l'experiència del seu propi cos. Per a Nauman, l'escultura és la pedra angular del seu treball, per això s'inspira en la participació o la performance per part de l'espectador inherent a tota obra escultòrica i entén el vídeo com una extensió de la seva escultura. Al final dels seixanta comença a fer una sèrie de treballs en què interpreta diferents activitats davant una càmera fixa. Un altre dels interessos artístics de Nauman és expressar el pas del temps, el seu funcionament i la seva continuïtat; d'aquí que en aquesta època deixés de banda l'escultura com a suport i comencés a utilitzar el cinema i el vídeo com a nous mitjans per a les seves idees, i en especial el vídeo que li permet presentar una narrativa sense principi ni final i capturar l'estrany continuum de la seva pròpia vida. Però entén la càmera com a eina per documentar i capturar una activitat temporal i fer-la real, veritable. En l'obra de Nauman podem trobar infinitat d'influències, especialment d'artistes contemporanis, però també d'altres disciplines com la literatura, la música, la dansa o el cinema. El treball de Nauman es pot emmarcar simultàniament en diferents corrents artístics com: l'art conceptual i el body art, per la utilització i la manipulació del seu propi cos com a procés de creació artística, i el video art. A més, influeixen en la seva obra la tradició Dadà, i la seva figura principal Marcel Duchamp; Jasper Johns, amb l'obra del qual està en diàleg permanent; Andy Warhol com a cineasta experimental i la seva característica estructura antinarrativa; les recerques filosòfiques de Wittgenstein; les teories de la Gestalt sobre el coneixement del propi cos i la indagació de la conducta humana; Samuel Beckett i els personatges obsessius dels seus relats. També van influir en els seus treballs; personatges del món de la dansa i de la música, com els coreògrafs Merce Cunningham i Meredith Monk, de les teories dels quals adoptarà els moviments simples i repetitius, i els músics Steve Reich, La Monte Young i Karlheinz Stockhausen, que estudiaven les relacions entre repetició, intensitat i avorriment, i dels quals va agafar la idea d'enllaç continu que exportaria als seus vídeos. Bouncing Two Balls Between The Floor and Ceiling with Changing Rhythms, 1967-1968 En aquesta pel·lícula, Nauman fa rebotar dues pilotes entre el terra i el sostre del seu estudi, les llança amb força i a diferents ritmes, però intenta seguir un cert patró, fent-les botar de terra al sostre i atrapant-les, o fent-les botar dues vegades a terra i una al sostre. Però les pilotes rebotaven sense control i els seus moviments al final no es podien predir, cosa que feia enfadar Nauman en el seu intent d'atrapar-les. La pel·lícula es va enregistrar dins del seu estudi amb una càmera estàtica, el so i la imatge no estan sincronitzats a causa que "ell no tenia l'equip ni la paciència" per coordinar-los. Tanmateix, en treballs posteriors, faria servir aquesta desincronització de manera deliberada. Durant aquest mateix període, hivern de 1967-1968, Nauman va realitzar tres pel·lícules més al seu estudi, entre elles Dance on Exercise on the Perimeter of a Square.
mostrar-ne més mostrar-ne menys
els textos de la web MACBA parteixen d'una documentació prèvia. En cas que hi hagi algun error, agrairem que ens el comuniqueu.
títol original
Bouncing Two Balls Between the Floor and Ceiling with Changing Rhythms
any d'adquisició
2003
tipus d'objecte
Enregistrament audiovisual
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
número de registre
R.2219
data
1967 - 1968
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tècnica
Pel·lícula 16 mm transferida a vídeo, b/n, so, 10 min
Copyright
© Bruce Nauman, VEGAP, Barcelona
títol original
Bouncing Two Balls Between the Floor and Ceiling with Changing Rhythms
número de registre
R.2219
data
1967 - 1968
any d'adquisició
2003
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tipus d'objecte
Enregistrament audiovisual
tècnica
Pel·lícula 16 mm transferida a vídeo, b/n, so, 10 min
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Copyright
© Bruce Nauman, VEGAP, Barcelona
Performance (Art)
imatges
1 imatges
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
OBRA TITLE
OBRA TITLE
yyyy-YYYY
ARTIST NAME
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
Consulta la Biblioteca del MACBA per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
contacte
per a més informació, pots posar-te en contacte amb nosaltres a través dels enllaços següents
per a més informació
colleccio@macba.cat