Residents individuals 2020

Lena Sophie Trüper
PERÍODE DE RESIDÈNCIA: Gener – febrer 2020
Lena Sophie Trüper
Metàfores naturals de la cibernètica. Formes visuals d’expressió en ecologies tecnològiques de la modernitat fins al present. La investigadora treballa en la seva tesi doctoral revisant obres artístiques de 1960 fins a 1970 que generen metàfores visuals de la naturalesa, com núvols o superfícies de l’aigua o la terra per indicar sistemes tècnics adaptatius que incorporen i integren a l’observador. Un punt essencial de la seva investigació és el treball del Centre d’Art i Comunicació (CAYC) fundat pel crític i artista Jorge Glusberg al 1969 a l’Argentina, on es van desenvolupar exposicions com “Art i cibernètica” (Galeria Bonino, Buenos Aire, 1969) i “Art de sistemes” (Museo de Arte Moderno, Buenos Aires, 1971). La investigació es centra en la pregunta de en quina mesura els/les artist@s del CAYC van desenvolupar pràctiques estètiques que van ser relacionades amb el discurs ecològic que es va formar als Estats Units durant els anys seixanta partint de la cibernètica i si aquestes pràctiques van ser un criteri per la recepció internacional d’alguns/es artist@s, mentre que altres van guanyar importància sobre tot en el context local.
Blanca Jové Alcalde
PERÍODE DE RESIDÈNCIA: Gener – abril 2020
Blanca Jové Alcalde
How are discursive public programmes conceived at contemporary art institutions? Emmarcat dins de la seva tesi doctoral, l’estudi de Blanca Jové és una resposta a les premisses actuals que argumenten que els programes públics discursius poden desenvolupar esferes d’acció social i política dins de les institucions d’art. La Blanca utilitza l’ètica de cures com una metodologia disruptiva que busca aportar una visió crítica d’aquestes pràctiques, especialment en relació a la manca de col·laboració i participació esbiaixada de les mateixes. Durant la seva residència, el seu objectiu es construir un cos de treball teòric que proposi formes de pensament alternatives per a aquests programes; abordant la importància de reconèixer la nostra interdependència amb tots els éssers vius.
Ricardo Iglesias
PERÍODE DE RESIDÈNCIA: Gener – abril 2020
Ricardo Iglesias
Connected bodies. Art, tecnologia, utopia y robòtica. A partir d’una investigació inicial realitzada a l’any 2018 al Centre d’Estudis i Documentació del MACBA, l’artista i investigador desenvolupa un metaestudi, una línia paral·lela sobre els processos utòpics en els rangs històrics, estètics, socials i tecnològics. Centrats principalment en el subjecte humà, en el cos, entès com individualitat susceptible de modificació, transformació i autorepresesntació, element-partícula fonamental en la construcció de societats i utopies. Presenta una visualització crítica sobre l’impacte en l’entorn ciutadà, social i artístic actual de “l’explosió” tecnològica, plantejada com la IV Revolució Industrial des de les esferes-bombolles de la informació i la comunicació (TICs), la robòtica i la I.A. i el visual i el sonor.
Marina Ribot
PERÍODE DE RESIDÈNCIA: Febrer – maig 2020
Marina Ribot
«geografies de guerra: la graella com a infraestructura» «geografies de guerra» és una línia d’investigació que s’emmarca en el projecte de recerca i experimentació artística «la graella com a infraestructura», iniciat per Marina Ribot l’any 2018. En aquesta proposta utilitzarà imatges de l’Arxiu del Centre d’Estudis i Documentació del MACBA per construir una narració audiovisual que indagui en els usos instrumentalitzats de la graella. Amb i a través d’imatges relacionades amb el conflicte bèl·lic investigarà la capacitat que té aquesta estructura d’influir en la configuració d’estratègies geopolítiques i de regular l’experiència social i la política de creació de nous espais.