1543_004_pub--imatge-envasos-el-culte-a-la-mare-1-donallavor-2-trinitat-3-fada-4-seductora 1543_007_pub--imatge-envasos-el-culte-a-la-mare-1-donallavor-2-trinitat-3-fada-4-seductora
1543_004_pub--imatge-envasos-el-culte-a-la-mare-1-donallavor-2-trinitat-3-fada-4-seductora
Eulalia Valldosera
Envasos: el culte a la mare (#1 Dona-Llavor, #2 Trinitat, #3 Fada, #4 Seductora)
Envasos: el culte a la mare (#1 Dona-Llavor, #2 Trinitat, #3 Fada, #4 Seductora)
1996
Des dels anys noranta, Eulàlia Valldosera utilitza la llum i la seva experimentació formal com a element clau de les seves instal·lacions. Tot i la seva aparent simplicitat, un elaborat joc de projeccions, dispositius fílmics i imatges projectades a l'espai entra en diàleg amb objectes quotidians i d'estètica pobre procedents de la vida domèstica. Ampolles de productes de neteja, draps per treure la pols i altres elements de cada dia són utilitzats en instal·lacions que situen l'espectador en un lloc màgic que evoca els antics espectacles d'ombres xineses. Són obres que reflexionen sobre la dona com a subjecte intel·lectual i vital, i se centren en nocions com la identitat, la maternitat, la malaltia, l'absència, la dependència, la llar, la família i la memòria. Amb un llenguatge visual molt efectiu, posen en dubte estereotips arrelats a l'imaginari col·lectiu. Envasos: culte a la mare (1996) és una de les seves obres més reconegudes. "Escampats per terra de forma aparentment aleatòria hi ha diversos envasos de plàstic amb productes de neteja d'ús domèstic. Els envasos es troben en la trajectòria del raig de llum dels projectors de diapositives sense diapositives, de manera que les seves ombres es projecten a les parets convertint-se en siluetes ampliades. Els perfils se superposen i es combinen uns amb els altres formant figures a les parets que recorden el cos femení. Visualitzen diversos aspectes de la relació mare-filla, dona-esposa i mare, i dona-mare, conceptes arquetípics de la feminitat, i alhora reflecteixen aspectes simbòlics com els de la dona-fada o la dona-seductora. En un racó de la sala, un atuell antic de ceràmica presenta un perfil anamòrfic al costat d'imatges d'altres atuells antics de diferents cultures" (Eulàlia Valldosera, 1996). A la instal·lació, i com explica la mateixa artista, diferents projectors de diapositives amb els carros d'imatges buits i disposats al terra projecten a la paret les imatges d'envasos de plàstic de productes de neteja a escala monumental. La forma dels envasos projectats a la paret, distorsionada i magnificada, evoca figures femenines com un homenatge a la maternitat o a la figura omnipresent i universal de la mare. El resultat és una obra escenogràfica i alhora simple de gran eficàcia simbòlica. Juntament amb la projecció, en un racó de la sala, una gerra antiga de ceràmica mostra un perfil anamòrfic. La gerra va ser trobada en excavar els fonaments de la casa familiar de l'artista. Al costat, es mostren imatges d'altres gerres antigues procedents de diferents cultures. Es tracta d'imatges d'atuells primitius que, des dels temps del matriarcat, conservaven elements bàsics per a la subsistència de l'espècie com líquids, aliments, productes medicinals o cendres de les incineracions dels membres de la comunitat. Eren les dones qui els elaboraven i en tenien el control. Avui, els envasos amb productes químics de neteja també són utilitzats bàsicament per dones. Envasos: culte a la mare va ser concebuda inicialment per ser exposada a l'espai remodelat d'una església. La mateixa instal·lació evoca un envàs gegantí que conté l'espectador i les formes projectades a la paret conviden a agenollar-se, un gest físic comú en la neteja del terra però també en la genuflexió en el culte cristià. La posició agenollada de les dones que fregaven el terra és també la postura de la pregària, barreja de submissió i devoció.
mostrar-ne més mostrar-ne menys
els textos de la web MACBA parteixen d'una documentació prèvia. En cas que hi hagi algun error, agrairem que ens el comuniqueu.
títol original
Envasos: el culte a la mare (#1 Dona-Llavor, #2 Trinitat, #3 Fada, #4 Seductora)
any d'adquisició
2000
tipus d'objecte
Mèdia-instal·lació
dimensions
Dimensions variables
Copyright
© Eulàlia Valldosera, VEGAP, Barcelona
número de registre
R.1543
data
1996
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tècnica
Sèrie de quatre instal·lacions lúmíniques amb envasos de detergent i documentació
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Obra adquirida gràcies al Taller de la Fundació
títol original
Envasos: el culte a la mare (#1 Dona-Llavor, #2 Trinitat, #3 Fada, #4 Seductora)
número de registre
R.1543
data
1996
any d'adquisició
2000
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tipus d'objecte
Mèdia-instal·lació
tècnica
Sèrie de quatre instal·lacions lúmíniques amb envasos de detergent i documentació
dimensions
Dimensions variables
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Obra adquirida gràcies al Taller de la Fundació
Copyright
© Eulàlia Valldosera, VEGAP, Barcelona
imatges
2 imatges
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
OBRA TITLE
OBRA TITLE
yyyy-YYYY
ARTIST NAME
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
Consulta la Biblioteca del MACBA per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
contacte
per a més informació, pots posar-te en contacte amb nosaltres a través dels enllaços següents
per a més informació
colleccio@macba.cat