2979_001_hist--imatge-helixspiral-simone-forti 2979_002_rgb--imatge-helixspiral-simone-forti 2979_003_rgb--imatge-helixspiral-simone-forti
2979_001_hist--imatge-helixspiral-simone-forti
Dan Graham
Helix/Spiral (Simone Forti)
Hèlice/Espiral (Simoni Forti)
1973
Com una reacció al paradigma visual que es va obrir amb la nova cultura de consum dels anys seixanta, els artistes conceptuals van expandir l’escultura explorant gèneres com la performance i el llenguatge fílmic. Amb una mentalitat molt eclèctica, Dan Graham va ser un dels primers a transitar per aquest nou camp artístic. Els seus primers films, realitzats entre 1969 i 1974 i dels quals la Col·lecció MACBA en té una representació significativa, posen de manifest el seu interès per explorar els mecanismes de la percepció, la corporalitat, la consciència i l’espai. Graham no documenta performances; els seus films són extensions de les performances mateixes. No vol «filmar» simplement una cosa, sinó experimentar amb la percepció i esbrinar què passa quan cos i càmera es converteixen en una única màquina de veure i de sentir. Mentre que a Binocular Zoom (1969) dues càmeres operen simultàniament emulant el funcionament de l’ull humà, a Sunset to Sunrise (1969) la càmera explora sistemàticament la volta celeste, escombrant-la en espiral, des de l’horitzó fins al zenit i viceversa, fins a fer desaparèixer tota noció d’espai. En algunes obres, com Roll (1970) o Helix/Spiral (1973), Graham enregistra una mateixa acció amb dues càmeres que funcionen com a camp i contracamp, o com si l’una observés des de «fora» i l'altra des de «dins». Realitzada també en aquests anys, Past/Future Split Attention (1972) posa el focus en la noció del temps en la percepció pròpia i la dels altres situant dues persones en un mateix espai o present: mentre la primera prediu la conducta futura de la segona, aquesta explica el passat de la primera. Més endavant, influït per lectures psicoanalítiques, a més del seu interès per la percepció i l’espai, Graham s’interessa també per la interacció amb el públic en obres tan emblemàtiques com Performer/Audience/Mirror (1975).
mostrar-ne més mostrar-ne menys
els textos de la web MACBA parteixen d'una documentació prèvia. En cas que hi hagi algun error, agrairem que ens el comuniqueu.
títol original
Helix/Spiral (Simone Forti)
artista
any d'adquisició
2007
tipus d'objecte
Enregistrament audiovisual
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
número de registre
R.2979
data
1973
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tècnica
Projecció sincronitzada en dues parets oposades de dues pel·lícules Super 8 transferides a 16mm, b/n, sense so, 10 min 15 s
Copyright
© Helix/Spiral (Simone Forti) by Dan Grahham. Tots els drets reservats.
títol original
Helix/Spiral (Simone Forti)
número de registre
R.2979
artista
data
1973
any d'adquisició
2007
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tipus d'objecte
Enregistrament audiovisual
tècnica
Projecció sincronitzada en dues parets oposades de dues pel·lícules Super 8 transferides a 16mm, b/n, sense so, 10 min 15 s
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Copyright
© Helix/Spiral (Simone Forti) by Dan Grahham. Tots els drets reservats.
imatges
3 imatges
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
OBRA TITLE
OBRA TITLE
yyyy-YYYY
ARTIST NAME
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
Consulta la Biblioteca del MACBA per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
contacte
per a més informació, pots posar-te en contacte amb nosaltres a través dels enllaços següents
per a més informació
colleccio@macba.cat