Brossa, 4 : [la formació com a poeta i la producció de les primeres obres]
[1992]
audio archive
audio archive
Brossa, 4 : [la formació com a poeta i la producció de les primeres obres]
file with audio
0:00
0:00
Son[i]a
Son[i]a #384
0:00
Podcast Title
Title of podcast
Son[i]a #384
0:00
34:58

Enregistrament sonor en casset. -- Títol al contenidor: "Brossa, 4 : Foix, Prats, Miró, Puig, Ponç". -- Entrevista de Lluís Permanyer a Joan Brossa per al llibre publicat sota el títol "Brossa x Brossa: records" (Barcelona: La Campana, 1999). -- Joan Brossa parla de J. V. Foix i de Joan Prats Vallès com els seus principals mentors en l'etapa de formació com a poeta (la pràctica en la forma mètrica del sonet per consell de Foix i la crítica de tipus formal amb què Foix acollia la lectura dels poemes de Brossa, contraposada a la crítica del valor artístic que li oferia la bona intuïció de Prats amb un diàleg més obert), a través de les biblioteques de Foix i de Prats, i particularment la biblioteca de Prats especialitzada en pintura, amb què Brossa va endinsar-se en l'estudi de les avantguardes a partir de l'impacte inicial pel número de la revista "D'ací d'allà" dedicat a l'art del segle XX (des. 1934, núm. 179, vol. XXII) que li havia deixat Enric Tormo i Freixes, o l'atracció per l'obra de Joan Miró que Brossa ja havia vist reproduïda en llibres i revistes d'art, tot recordant els primers originals del pintor que després va poder veure a casa de Foix, de Prats i de Ricard Gomis. De fet Brossa aclareix a Permanyer els antecedents del seu interès per les arts plàstiques, d'abans de la guerra quan Brossa feia dibuix en una escola d'arts i oficis com a aprenent de gravador, l'ofici del pare. D'altra banda Brossa explica com va crear els primers poemes objecte de la seva obra, i.e. "Escorça" (1943), un poema amb un cigar que va descartar o el poema experimental d'un martell amb un naip creat poc abans de l'exposició de Dau al Set a la Sala Caralt (1951); i es refereix a la seva motivació per escriure teatre, a partir del 1944 amb l'obra "El cop desert", i a la representació de la seva primera obra el 1947 amb Prats com a únic espectador ideal. D'altra banda Brossa explica com va conèixer Arnau Puig i Joan Ponç (la relació amb Brossa als anys quaranta o la seva valoració de Miró en aquella època) i de fet se centra en la figura de Ponç; i es refereix a la influència decisiva de João Cabral de Melo Neto en l'orientació social de la seva obra a partir de 1950, per exemple en el poemari de Joan Brossa "Des d'un got d'aigua fins al petroli". -- Durant l'entrevista Joan Brossa ensenya a Lluís Permanyer una fotografia que conserva, anterior a la Guerra Civil Espanyola, de Brossa actuant com a il·lusionista caracteritzat de xinès probablement amb el seu cosí Mario.

The texts of the MACBA web draw on previous documentation. Please let us know if you find any errors.
dimensions/duration
7 x 10.9 cm
language
Català
registration number
A12791
credit
Col·lecció MACBA. Centre d'Estudis i Documentació. Donació de Lluís Permanyer
Copyright
© Fundació Joan Brossa, VEGAP, Barcelona, © Lluís Permanyer
type of material
Sound recording
year of incorporation
2016
credit
Col·lecció MACBA. Centre d'Estudis i Documentació. Donació de Lluís Permanyer
dimensions/duration
7 x 10.9 cm
Copyright
© Fundació Joan Brossa, VEGAP, Barcelona, © Lluís Permanyer
language
Català
type of material
Sound recording
registration number
A12791
year of incorporation
2016
Catalonia
Spain
1991 - 2000
Brossa, Joan
Permanyer, Lluís
Enquiry the MACBA Library for more information on the work or artist.
If you want to make a work loan request, go to arxiu@macba.cat.
If you want the image of the work in high resolution, you can send an image loan request.
contact
for more information, please contact us through the following links
for further information
arxiu@macba.cat

for further information
Image loan request