La taula menorquina
1993
audio archive
image not available online
technical sheet

"Per trobar-se en una sala de reunions de l’edifici Novíssim de l’Ajuntament de Barcelona aquesta és una peça poc coneguda de Guinovart i això que es tracta d’una obra molt contundent i representativa del seu quefer. I és que, com es pot veure en La taula menorquina, Guinovart construïa els seus quadres escapant de les superfícies planes i regulars i encara que en les creacions de la primera etapa de la seva trajectòria, la idea de volum i relleu ja s’hi feia present, gràcies a les perspectives i als efectes visuals; a partir dels anys seixanta del segle passat i sota la influència del pop art començà a fer assemblatges que integraven tot tipus d’elements dins d’allò que s’ha denominat escultura-pintura. En aquests treballs seguien apareixent les referències a la natura o als indrets que havia conegut i que l’havien colpit, de manera que el seu repertori inclou composicions que interpreten plàsticament i cromàticament visions de Castella i d’Andalusia, de Mèxic i de Cuba, de les Canàries, d’Algèria i del Marroc i paisatges de les Illes Balears, on solia passar els estius. I va ser concretament un viatge a Menorca el que desvetllà el seu interès per la cultura talaiòtica, que va derivar en l’obra que ara comentem que ens remet als monuments prehistòrics d’aquesta civilització. Com ells es tracta d’un element vertical que suporta un element horitzontal de més amplària, però en aquest cas, i com era habitual en Guinovart, la superfície de tela sobre fusta va ser ricament texturada amb oli, en el que va fer incisions, gratats i relleus amb guix, morter i sorra i va ser acolorida tènuement per recordar-nos la llum i els escenaris de Menorca. I també conté un element que Guinovart solia incorporar quan volia apropar-se a un territori: un mirall arrodonit, amb el que al·ludia al sol o a la lluna. / Aquesta és, a més, una obra molt arquitectònica perquè a través de les textures l’artista va saber transportar a la pintura, les qualitats de la pedra de marès amb la que es construïen els talaiots, unes peces que encara ara ens imposen, com també ho fa La taula menorquina que Guinovart va crear el 1993, que per les seves dimensions i emplaçament es transforma en l’element presidencial de la sala de reunions on està ubicada." -- Daniel Giralt-Miracle. Ajuntament de Barcelona / Art Públic (Data consulta: 08/04/2021).

The texts of the MACBA web draw on previous documentation. Please let us know if you find any errors.
original title
La taula menorquina
year of acquisition
2020
type of object
Painting
dimensions
240 x 296 cm
Copyright
© Josep Guinovart, VEGAP, Barcelona
registration number
R.5801
date
1993
fonds
MACBA Collection. Long-term loan of the Barcelona City Council
media
Oil, plaster, mortar and sand on canvas and wood
credits
MACBA Collection. Long-term loan of Barcelona City Council
original title
La taula menorquina
registration number
R.5801
date
1993
year of acquisition
2020
fonds
MACBA Collection. Long-term loan of the Barcelona City Council
type of object
Painting
media
Oil, plaster, mortar and sand on canvas and wood
dimensions
240 x 296 cm
credits
MACBA Collection. Long-term loan of Barcelona City Council
Copyright
© Josep Guinovart, VEGAP, Barcelona
Enquiry the MACBA Library for more information on the work or artist.
If you want to make a work loan request, go to colleccio@macba.cat.
If you want the image of the work in high resolution, you can send an image loan request.
contact
for more information, please contact us through the following links
for further information
colleccio@macba.cat

for further information
Image loan request