0021_002_rgb--imatge-sense-titol
0021_002_rgb--imatge-sense-titol
Alexander Calder
Sense títol
1931
Les dues escultures mòbils d’Alexander Calder van ser donades pel mateix artista a l'arquitecte català Germán Rodríguez Arias (1902-1987), un dels introductors del racionalisme arquitectònic a Catalunya, membre fundador del GATCPAC i amic de l'arquitecte Josep Lluís Sert. Va ser Sert qui va presentar Calder a Rodríguez Arias el 1932 en el seu pas per Barcelona, convidat per Joan Miró. Rodríguez Arias va donar-les a la ciutat el juliol de 1988. No s’havien exposat mai. La primera vegada que es van mostrar al públic va ser l’any 1990 a la mostra Homenatge al racionalisme, organitzada per la casa de mobles Manbar, Moble Internacional, al seu establiment de la Via Augusta de Barcelona, número 61, amb motiu de la restauració de l’edifici. Es tracta d’un edifici racionalista obra de Germán Rodríguez Arias on vivia l’arquitecte i on es va allotjar Calder quan, al començament del 1933, va fer una segona estada a Barcelona. Les obres formen part d’un moment molt significatiu en l’evolució creativa d’Alexander Calder. Aquest havia arribat a París el 1926 i havia conegut l’avantguarda europea a través d’amistats que van ser decisives com Marcel Duchamp, Jean Arp i el mateix Joan Miró, amb qui va compartir afinitat creativa i de caràcter. Una de les influències més destacades en la nova abstracció volumètrica creada per Calder va ser la visita a l’estudi de Piet Mondrian l’octubre de 1930. Mesos després, creava la seva primera escultura mòbil. El 1932, Calder presentava per primera vegada els seus mobiles, com els va anomenar Duchamp. Més tard, Arp anomenava stabiles a les obres de Calder que descansen al terra. En unes i altres, Calder va anar aprimant els materials fins a reduir-los a pur signe traçat a l’aire. Les dues obres de la Col·lecció MACBA van ser produïdes el 1931, any de la maduresa creativa de Calder. A la primera, l’esfericitat es crea pel fet de creuar dues circumferències de color vermell i una bola negra en el costat oposat. Calder suspèn aquests elements com si no pesessin i els emmarca dins un gran cèrcol. La resta de l’obra, la base, és només un suport que l’artista necessita encara en el seu camí per aconseguir la ingravidesa i la desmaterialització. A l’altra escultura, que reposa al terra a través d’un volum triangular fet amb filferro, la immaterialitat s’aconsegueix a través de l’equilibri d’unes boles de fusta pintades. En un cas i en l’altre, tot i ser stabiles que descansen al terra, el seu joc de moviment i equilibri resulta tant o més significatiu que altres obres mòbils conegudes de l’artista. En aquests anys, Calder havia quedat fascinat per les noves teories del sistema solar. Treballava amb la idea de constel·lacions i estels en fuga, de grans sistemes celestes amb petits desplaçaments planetaris en aparença aleatoris però sotmesos a regles estrictes. Un marc conceptual que li va permetre configurar un univers creatiu amb elements esfèrics mínims que giren a la manera de planetes. Com en l’univers, l’equilibri del conjunt preval per damunt dels elements. Com en el model del real, unes regles ocultes mantenen la coherència del sistema.
mostrar-ne més mostrar-ne menys
els textos de la web MACBA parteixen d'una documentació prèvia. En cas que hi hagi algun error, agrairem que ens el comuniqueu.
títol original
Sense títol
any d'adquisició
1988
tipus d'objecte
Escultura
dimensions
180 x 87 x 151 cm
recursos d'accessibilitat
Recreació, Audioguia
número de registre
R.0021
data
1931
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tècnica
Fusta, ferro, fusta i pintura
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Copyright
© Alexander Calder, VEGAP, Barcelona
títol original
Sense títol
número de registre
R.0021
data
1931
any d'adquisició
1988
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tipus d'objecte
Escultura
tècnica
Fusta, ferro, fusta i pintura
dimensions
180 x 87 x 151 cm
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
recursos d'accessibilitat
Recreació, Audioguia
Copyright
© Alexander Calder, VEGAP, Barcelona
imatges
1 imatges
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
OBRA TITLE
OBRA TITLE
yyyy-YYYY
ARTIST NAME
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
Consulta la Biblioteca del MACBA per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
contacte
per a més informació, pots posar-te en contacte amb nosaltres a través dels enllaços següents
per a més informació
colleccio@macba.cat