![3217_003_hist--imatge-lines-in-the-sand](https://d2zy2h1755x359.cloudfront.net/public/DigitalAsset/204422/08d6505bce62a6fa32ecb38923767ee4/full/large/0/default.jpg)
![3217_006_hist--imatge-lines-in-the-sand](https://d2zy2h1755x359.cloudfront.net/public/DigitalAsset/204425/62f45a27847010fd411d2503493ed907/full/large/0/default.jpg)
![3217_007_hist--imatge-lines-in-the-sand](https://d2zy2h1755x359.cloudfront.net/public/DigitalAsset/204426/ece4c99f0560cabd9c2f5f4d7dbace8d/full/large/0/default.jpg)
![3217_008_hist--imatge-lines-in-the-sand](https://d2zy2h1755x359.cloudfront.net/public/DigitalAsset/204427/692b8674102e0b8294b35806858848d8/full/large/0/default.jpg)
![3217_003_hist--imatge-lines-in-the-sand](https://d2zy2h1755x359.cloudfront.net/public/DigitalAsset/204422/08d6505bce62a6fa32ecb38923767ee4/full/large/0/default.jpg)
Joan Jonas
Lines in the Sand
Línies a la sorra
2002
El vocabulari híbrid de Joan Jonas oscil·la entre els llenguatges semiòtic, pictòric i teatral, i integra conceptes rituals i simbòlics com a fenòmens visuals on el gest és objecte de reflexió.
En el seus inicis, les temàtiques de les seves obres parlen d’ella mateixa, del cos de l’artista, els seus avatars, transformacions, deformacions i reconstruccions a través del seu àlter ego, d’abstraccions de la feminitat i de la contraposició de rols sexuals. Més tard, la dramatúrgia del text fa referència a fets històrics, culturalment específics, provinents de la faula o l’epopeia i dels quals Jonas extreu motius universals.---La performance Lines in the Sand (2002), realitzada a Documenta 11, es va fer després d’haver acabat la instal·lació i va afegir-hi noves dimensions. La performance i la instal·lació estan basades en el poema èpic Helena a Egipte (1951–1955), on l’escriptora i poeta imatgista H.D. (Hilda Doolittle, poeta i pacient de Sigmund Freud abans de la Segona Guerra Mundial) revisa el mite d’Helena de Troia. El mite original, segons la Ilíada, explica la seducció i el rapte d’Helena a Troia, tot convertint la dona en la causa de la guerra. Tant en el poema d’H.D. com en l’obra de Jonas l’èpica guerra de Troia no succeeix per culpa de l’Helena infidel, sinó per raons més prosaiques com ara les rutes comercials i l’accés a la mar Negra. Helena era a Egipte, i no a Troia, cosa que vol dir que els aqueus i els troians van combatre i es van matar per un fantasma, una falsa il·lusió, un antic arquetip.
En l’obra Jonas escruta els fils entrellaçats del mite, com a representació de l’inconscient i la realitat. Una juxtaposició d’imatges, gestos i textos posen en dubte i contradiuen la dinàmica de la història oficial i el record col·lectiu. Múltiples textos i imatges s’intercalen en les diverses projeccions: preses de les ombres de Jonas i la seva gossa passejant per una platja, imatges d’Egipte (fotografies fetes per la seva àvia en un viatge del 1910), del casino Luxor a Las Vegas, incloses les ruletes i el paisatge del desert veí, així com imatges d’un home i una dona col·locant objectes sobre unes roques es barregen amb diversos textos. D’aquesta manera, dues narratives simultànies s’interposen a les imatges: una fragmentada (Helena a Egipte) i una altra sencera (Pillow Talk, de l’antic poema èpic irlandès The Tain, en el qual un rei i una reina irlandesos discuteixen sobre qui té més possessions, tot manifestant els orígens domèstics i trivials que tenen les disputes sobre propietats). Al mateix temps, els paisatges del text Tribute to Freud, en què H.D. descriu els seus records i pensaments com a projeccions de llum a les parets de l’habitació, augmenten l’atmosfera fantasmagòrica. L’artista crea així un collage d’escenes sobre el poder psicològic i polític d’Helena, que és representada com a metàfora antiga de la propietat i com a justificació de totes les guerres de Troia que han de venir.
mostrar-ne més
mostrar-ne menys
els textos de la web MACBA parteixen d'una documentació prèvia. En cas que hi hagi algun error, agrairem que ens el comuniqueu.
Feminisme
Táin Bó Cúailnge
Hel·lena de Troya
Hotel Luxor (Las Vegas)
Egipte
Doolittle, Hilda
Freud, Sigmund
Performance (Art)
Consulta la
Biblioteca del MACBA
per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
contacte
per a més informació, pots posar-te en contacte amb nosaltres a través dels enllaços següents
per a més informació
Sol·licitud de préstec d'imatges