El Fons Grup de Treball permet documentar pràcticament tots els projectes que va fer aquest col·lectiu d’artistes i intel·lectuals, que entre el 1973 i el 1977 va desenvolupar una pràctica artística amb un marcat caràcter antifranquista en l’àmbit de l’art conceptual. Els materials documentals de conceptualització de les seves obres, les fotografies i altres mostres i elements de difusió de les exposicions i les presentacions dels seus projectes complementen les obres de Grup de Treball presents a la Col·lecció MACBA.
mostrar-ne més
mostrar-ne menys
autor/s
Grup de Treball (Grup d'artistes) (productor)
contingut del fons
1,89 m (6 capses, ca. 511 unitats documentals, paper, fotografies, negatius, transparències, disc digital)
data
1972 - 1999
productor
Grup de Treball (Grup d'artistes)
número de registre
A.GTR.F
idioma
Castellà, Català, Alemany, Francès, Anglès
crèdit
Col·lecció MACBA. Centre d'Estudis i Documentació. Fons Grup de Treball
Mostrar-ne més
Mostrar-ne menys
autor/s
Grup de Treball (Grup d'artistes) (productor)
número de registre
A.GTR.F
contingut del fons
1,89 m (6 capses, ca. 511 unitats documentals, paper, fotografies, negatius, transparències, disc digital)
idioma
Castellà, Català, Alemany, Francès, Anglès
data
1972 - 1999
crèdit
Col·lecció MACBA. Centre d'Estudis i Documentació. Fons Grup de Treball
productor
Grup de Treball (Grup d'artistes)
Mostrar-ne més
Mostrar-ne menys
Catalunya
Espanya
1971 - 2000
Grup de Treball (Grup d'artistes)
Grup de Treball (Grup d'artistes)
Sota el nom de Grup de Treball van dur a terme i van signar els seus treballs un seguit d’artistes que, entre el 1973 i el 1975, van dotar les seves intervencions d’un marcat compromís ideològic i polític. Aquest col·lectiu, tot i que a escala formal se’l classifiqui com un dels més clars exemples que es van donar a Espanya d’art conceptual, es va desmarcar voluntàriament de la línia marcada originalment per Kosuth.
L’aparició del Grup de Treball va significar un punt d’inflexió en el marc de la cultura catalana. D’una banda, pel seu treball com a col·lectiu i, de l’altra, pel seu demostrat interès a allunyar-se de les pràctiques artístiques convencionals i inserir-se en un corrent crític en què l’art havia d’acomplir una funció social. La seva breu aportació, ben acotada i documentada, té lloc en un escenari marcat per l’inestable clima polític, que coincideix amb l’enduriment de la repressió que marca els darrers anys de la dictadura franquista.
La raquítica –per reprimida– vida artística i cultural de les diverses nacionalitats que hi ha arreu de l’Estat espanyol intenta desenvolupar-se sota l’opressió que suposa la repressió sistemàtica i l’absència de llibertats d’expressió, de reunió i d’associació. A partir de les característiques d’aquest context, cal analitzar els plantejaments ideològics i els diferents aspectes de la pràctica del Grup de Treball.
La unió dels membres del Grup de Treball està constituïda per 1) els plantejaments ideològics, sobre la base del materialisme històric i del materialisme dialèctic, i 2) l’estil de treball pel que fa a l’articulació dialèctica de tres tipus de pràctica: la pràctica artística, la pràctica teòrica i la pràctica d’incidència, d’intervenció i d’agitació en el medi social, sobretot en els sectors artístics i intel·lectuals.
Wangen, núm. 3, d’Estocolm, setembre del 1974.
Els artistes que van formar part del col·lectiu en un moment o un altre de la seva existència no pertanyien a una generació concreta, i el seu nivell de participació i implicació dins del grup va ser diferent en funció dels seus propis interessos. Així, trobem que cada una de les peces està signada per diferents components. Antoni Mercader, arran de l’exposició retrospectiva que va tenir lloc en el MACBA el 1999, va dur a terme aquest cens: Francesc Abad, Jordi Benito, Jaume Carbó, Alícia Fingerhut, Xavier Franquesa, Carles Hac Mor, Imma Julián, Antoni Mercader, Antoni Munné, Muntadas, Josep Parera, Santi Pau, Pere Portabella, Àngels Ribé, Manuel Rovira, Enric Sales, Carles Santos, Dorothée Selz i Francesc Torres.
Des d’un principi, el Grup de Treball va proposar allunyar-se dels canals habituals de distribució de les obres d’art: el seu model operacional havia de ser diferent. Per assolir el seu propòsit, van utilitzar en les seves intervencions tots els mitjans possibles per dur a terme una tasca informativa no habitual en les pràctiques artístiques de l’època. Així, sempre que els va ser possible, van utilitzar la premsa escrita per donar a conèixer els seus comunicats i a les exposicions van organitzar centres d’informació.
Les propostes dins del camp conceptual es produeixen de maneres molt diverses, fent ús de premisses matemàtiques, sociològiques, psicològiques, geològiques, etc., que intenten explicar i cercar els camins analítics que poden determinar el fenomen creatiu. La materialització de les obres conceptuals es pot fer de moltes maneres: s’utilitza la pel·lícula, la fotografia, la pàgina dactilografiada, enviaments postals, accions corporals, etc., es fa servir tot això com a suport o documentació d’una idea que proposa un procés de realització mental a compartir amb l’espectador lector uns resultats que no són previstos o determinats a la proposta inicial.
Centrar l’atenció sobre el procés de creació més que sobre els resultats ha provocat la desaparició de l’objecte d’art com a sublimació final, cosa que representa un replantejament en la mercantilització de l’art i, per tant, implica unes conseqüències sociopolítiques.
Carles Santos, «Informació d’Art Concepte 1973 a Banyoles». Es publicaria i se signaria com a Grup de Treball a la revista Qüestions d’Art.
Tot i que la seva primera obra firmada com a Grup de Treball data de l’agost del 1973 –el Treball col·lectiu sobre els artistes participants a Documenta 4 (1968) i Documenta 5 (1972) de Kassel que van presentar a la secció d’art de la V Universitat Catalana d’Estiu de Prada de Conflent–, aquell any alguns dels artistes que al final van formar el grup ja havien participat, conjuntament, però a títol individual, en algunes intervencions de rellevància, com «Informació d’Art Concepte 1973 a Banyoles», o el polèmic debat suscitat pel text d’Antoni Tàpies «La creació: Art conceptual aquí» a les pàgines de La Vanguardia.
Aquest col·lectiu de creació i opinió va produir poca obra, però, tanmateix, va generar múltiples textos i comunicats. Les seves activitats com a grup van passar per la realització d’obres com el Cartell per a la Solidaritat amb el Moviment Obrer i Anunciem… a les mostres Informació d’Art, tant a Tarragona com a Terrassa, la Mostra d’Art Múltiple, o la seva participació en el curs acadèmic de l’Institut Alemany de Cultura de Barcelona i la coordinació d’un número de la revista Qüestions d’Art (hivern 1974-1975). La seva reflexió artística resultava cada vegada més crítica i propera a l’activisme. Un dels últims treballs del grup va ser Document. Travail d’informations sur la presse illégale des Pays Catalans presentat a la novena Biennal de París (octubre del 1975); es tractava d’una obra documental i de denúncia sobre la premsa clandestina a Catalunya. El delicat moment polític –es vivien els últims moments agonitzants de la dictadura i s’acabava d’implantar la llei antiterrorista– va portar el Grup de Treball a no signar el seu treball, per la qual cosa queden dues pàgines del catàleg de la mostra en blanc. Després d’aquesta intervenció, el col·lectiu desapareix. Les contínues dissensions entre els seus membres, el difícil equilibri entre els propòsits de l’obra individual i els objectius del grup, com també la nova situació social després de la mort del general Franco al novembre del 1975, van conduir a la dissolució del Grup de Treball.
El fons de la Col·lecció MACBA acull pràcticament el total de l’obra documentada del Grup de Treball.
llegir-ne més
productor
parts del document
Realizamos experiencias valiéndonos del medio cinematográfico [...]
Portrait
"Ice Cream"
Miralda
Esta película es una película en la misma medida que [...]
Muntadas
Tener salud y trabajo
Travelling
Los abajo firmantes, artistas y profesionales [...]
Instant City
[Targeta de visita]
[Descripció del projecte "1219 mᵌ"]
[Fotografía en acetat "1219 mᵌ"]
[Descripció del projecte "1219 mᵌ"]
[Fotografies "12319 mᵌ"]
1219 mᵌ
Juliol 72, Vilanova de la Roca, 1219 mᵌ
1219 mᵌ
[Composició fotogràfica 5]
[Composició fotogràfica 5]
[Composició fotogràfica 2]
1219 mᵌ
[Composició fotogràfica 2]
1219 mᵌ x 45' x 9
1219 mᵌ
1219 mᵌ
[Composició fotogràfica 1]
[Composició fotogràfica 3]
[Composició fotogràfica 3]
[Composició fotogràfica 4]
[Composició fotogràfica 4]
1219 mᵌ x 45' x 9
1219 mᵌ
1219 mᵌ
[Composició fotogràfica 1]
1219 mᵌ x 45' x 9
La nova frontera és una frontissa
La mayor parte de los puntos [...]
Arte
La bella del Paseo de Gracia. Xénius y la Horchatería Valenciana. Con el arte conceptual hemos topado. Peinado, el rondeño de Montparnasse. Grúa en la Curia. En el entierro de Bofarull. ¿De qué viven los hippies?
Carta : Barcelona, a Antoni Mercader, Barcelona, 1973 nov. 30
Pla general d'activitats (treball) (práctic i teòric)
Jordi Cerdà
Relació dates aparició del anuncis
Wege...
Acció; Francesc Abad, 1/12/73
[Fotografia Tarragona]
[Mostra d'Art Realitat, 1973]
Notes per un cinema al servei de la lluita de les classes populars
Propuesta de trabajo [en el Instituto Alemán de Barcelona para el curso 73-74]
Qüestions d'art
Pauta per a la ponència "Art i contexte"
Treballs rebuts a l'Institut Alemany, estiu 1973
Secció d'Art de la Universitat Catalana d'Estiu
Arrest of 113 in Barcelona shakes Franco's opponents
Anuncis
French Window
[Proposta de treball entre el Dr. Hebel i el I.A. de Barcelona]
Proposta treball, I. Alemany
Article de Tàpies-paru dans "La Vanguardia" du 14 Mars 1973, Barcelona
Terrassa, informació d'art 1973
Tarragona, informació d'art 1973
Olga L. Pijuan
Programa
[Era un naufragi]
Prada: Entre la vanguardia cinematogràfica y Gabriel Ferrate
Prada: "La Universitat Catalana d'Estiu" alcanza este año su máximo volumen
Prada: medidas para resolver el problema de la continuidad
Galeria 2, 1er piso
[Horari de la presó]
Befragung von 24 kunstgalerien in Madrid
Kleinanzeingen
Arte dramático y la universidad: el teatro, una actividad preferente en la Quinta Universidad de Prada
Piga/taca fosca produida [...]
[Travail de Groupe]
Article de Tàpies-paru dans "La Vanguardia" du 14 Mars 1973, Barcelona
Francesc Abad
Arte conceptual aquí
[Serra d'or]
Plantejaments a tenir en compte abans i durant el pla general de treball
Cinquena Universitat Catalana d'estiu de Prada
[Notes 28/12/73]
Carta : Zagreb, a Antoni Mercader, Barcelona, 1973 set. 24
En aquesta mostra s'anul·len els següents serveis [...]
[Fotografies conferència]
Trabajo colectivo : Recorreguts
[Proceso de producción pictográfica]
Carpeta "Dans l'atelier"
Coordenadas del pensamiento artístico
Document resposta Tàpies
Notas al texto sobre el análisis de la formación llamada pictográfica (I)
Aquest text fou elaborat com a resposta a formulacions aparegudes a la premsa sobre l'avantguarda artística.
Encuesta a 24 galerías
Texte. Antoni Mercader. Mai 1973, Barcelona
[Mostra d'Art Realitat, 1973]
Manifiesto de los pintores y artistas de Barcelona
Sessions de treball
Participació Carles Santos
Plàstics
[Jordi Pablo]
Informació d'art concepte 1973 a Banyoles
Tarragona, informació d'art 1973
Cinquena Universitat Catalana d'Estiu de Prada 1973
Grupo Fotografia
Reunió general 10/01/73
Fotogramas del método empleado en la 1ª lectura de "Recorreguts". Trabajo colectivo - Barcelona, diciembre 1973
Le journal indépendant
Lista de films
Hiper-realismo y monarquía
[Tribuna de "La Vanguardia"]
Reponse a Tàpies
[Treball de Dorothé Selz a Prada]
[Treball d'Alicia Fingerhut a Prada]
[Treball a la Universitat Catalana d'Estiu de Prada]
Cita con el arte conceptual en Banyoles
[Treball del Manel Rovira a Prada]
Carta : [Madrid], a Antoni Mercader, Barcelona, 1973 març 15
¿Exposición de arte conceptual en Banyoles?
TRA 73 Col·legi d'Arquitectes, Barcelona març 1973
Resposta Tàpies
Cinquena Universitat Catalana d'Estiu Prada del 20 al 30 d'agost 1973
Presentació d'experiències d'art concepte a la Llotja del Tint de Banyoles. Febrer del 1973
Participació de Dorothèe Selz a la mostra del Grup de Treball Terrassa informació d'art
Documentació exposada a la mostra "Terrassa informació d'art"
Comisión de Cultura : actividades de la sección de exposiciones y conferencias
Terrassa informació d'art. Programa dels serveis D i E
Terrassa, informació d'art 1973
Participació d'Alicia Fingerhut presentat a l'exposició del Grup de Treball "Terrassa informació d'art"
Tarragona, informació d'art 1973
Universitat Catalana d'Estiu
[El treball realizat fins ara]
La capitale du Conflent à l'heure de l'Université Catalane d'été: de la section roussillonnaise à l'esthétique
Carta : Barcelona, a Hans-Peter Hebel, Barcelona, 1973 juny 4
Carta : Barcelona, 1973 set. 27
Prades: la culture catalane en liberté
La capitale du Conflent à l'heure de l'Université Catalane d'été: de la section roussillonnaise à l'esthétique
Terrassa informació d'art. Programa dels serveis D i E
Carta : Barcelona, 1973 set. 27
[El treball realizat fins ara]
[Text presentació del catàleg de la participació del grup en la Secció d'Art de la "Cinquena Universitat Catalana d'Estiu de Prada"]
[Text presentació del catàleg de la participació del grup en la Secció d'Art de la "Cinquena Universitat Catalana d'Estiu de Prada"]
Instituto Alemán de Barcelona : esquema de la ponencia del Grupo de Trabajo Abad--Selz
Esquema de la ponencia del Grupo de Trabajo Abad--Selz
L'avantguarda reflexiona
Terrassa, informació d'art 1973
Terrassa informació d'art. Programa dels serveis D i E
Terrassa, informació d'art 1973
Carta : Barcelona, a Hans-Peter Hebel, Barcelona, 1973 juny 4
Tarragona, informació d'art 1973
Films xerrades, taula rodona
Carta : Barcelona, Barcelona, 1973 juny 14
Carta : Barcelona, Barcelona, 1973 juny 14
Carta : Barcelona, a Hans-Peter Hebel, Barcelona, 1973 juny 4
Carta : Barcelona, a Hans-Peter Hebel, Barcelona, 1973 juny 4
L'avantguarda reflexiona
Esquema de la ponencia "Art i Contexte" del ciclo de ponencias "Tendencias actuales en el arte" del Instituto Alemán de Barcelona
Texto presentación del catálogo de la participación del grupo en la Seccion de Arte de la "Cinquena Universitat Catalana d'Estiu de Prada"
Abad - Muntadas, Prada - agost'73
Abad - Muntadas, Prada - agost '73
Prades: la culture catalane en liberté
Comisión de Cultura : actividades de la sección de exposiciones y conferencias
[Sobre Galería De Luis]
Comunicado : (traducido del catalán)
Nuevas tendencias en el arte. Los participantes de 'Noves Tendències a l'art' puntualizan
Mostra d'Art Realitat
Asociación de artistas plásticos (A.A.P.). Fines
Ambiente Cadaqués
[Resum d'una reunió]
Noves tendències a l'art = Nuevas tendencias en el arte
Informe : Nuevos comportamientos artísticos
Arte
[Sobre Galería Redor]
És evident que quan es descontextualitza un fet artístic [...]
Noves tendències a l'art = Nuevas tendencias en el arte
Reunió 24/4/74
[Convocatòria d'una reunió]
[Targetes de galeries]
Propositos de la encuesta
[Reunió 29/4/74]
Reunió 28/3/74
Bibliografía mínima (a completar): primeros apartados
[Galeria Rayuela i Galeria Seiquer]
Aidez l'Espagne
[Programa Nuevos Comportamientos Artísticos]
Com a membre del comitè de selecció de la "Mostra d'Art Múltiple" [...]
Noves tendencies a l'art : jornades de treball del 3 al 20 de desembre de 1974
[Sobre Nueva Galería de Arte Lienzo]
[Participació del Grup de Treball a la "Mostra d'Art Múltiple"]
[Dossier "Mostra d'Art Múltiple"]
Carta : Barcelona, a Grup de Treball, Barcelona, 1973 des. 19
Carta : Barcelona, a Grup de Treball, Barcelona, 1974 abr.
Mostra d'Art Realitat
Mesa redonda con temario [...]
Intercambio de ideas como instrumento de trabajo
Galerie des Locataires
Mostra Noves tendències art actual
Carta : Barcelona, [Barcelona], 1974 maig
Nuevas Iniciativas para la "Universitat Catalana d'Estiu"
Qüestions d'art [núm. 28]
Pràctiques artístiques/pràctiques socials
imatges
Consulta la
Biblioteca del MACBA
per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.