0043_003_rgb--imatge-signo-de-mujer-rural-en-un-camino-lloviendo
0043_003_rgb--imatge-signo-de-mujer-rural-en-un-camino-lloviendo
Alberto
Signo de mujer rural en un camino, lloviendo
Signe de dona rural en un camí, plovent
1925 - 1930
Tot i que també va realitzar obra pictòrica i dibuix, Alberto va aconseguir el màxim reconeixement amb la producció escultòrica, en què destaquen dos moments creatius: els anys trenta, a Madrid, i els seus últims anys a l’exili, a Moscou. L’obra de la Col·lecció MACBA Signo de mujer rural en un camino, lloviendo pertany al primer d’aquests moments, un període creativament i socialment molt intens per a l’escultor. Es tracta d’una peça en guix que mostra una figura femenina molt estilitzada. La dona, juntament amb d’altres figures de l’imaginari popular espanyol com el toro, ocupa un lloc destacat en la iconografia d’Alberto. El joc entre ple i buit, el treball amb la verticalitat, l’elegància, la sobrietat dels materials i les incisions practicades en les superfícies són alguns dels trets més significatius del seu treball. Tot i evocar una figura femenina que es protegeix de la pluja amb un títol que semantitza l’obra, les escultures d’Alberto mai són la transposició fidel d’una figura determinada. «Algunes vegades són més representatives que d’altres, però en general no persegueix mai la mimesi figurativa. Així i tot, malgrat que no siguin convencionalment recognoscibles, sempre ens són familiars. [...] Aquesta familiaritat és el resultat del reconeixement d’un objecte que, tanmateix, també hi és.» (Colección CAPA. Diputació de Còrdova, Junta d’Andalusia, Diputació de Huelva i Ajuntament d’Alacant, 1998, p. 244.) Alberto va executar aquesta obra al seu taller de Madrid entre 1927 i 1932. El 1938, en plena Guerra Civil, el taller va ser bombardejat i la seva producció destruïda. Uns anys més tard, ja a Moscou, l’artista va reproduir algunes de les peces de l’etapa de Madrid, entre les quals destaca Signo de mujer rural en un camino, lloviendo. Després de la mort de l’artista, el 1962, bona part de la seva obra va ser traslladada des de Moscou a l’antiga seu de la foneria Eduardo Capa, a Arganda del Rey, Madrid. El trasllat, organitzat pel nebot de l’artista, l’arquitecte Jorge Lacasa, es va dur a terme al començament dels setanta. Un gran nombre dels models originals en guix es trobava en mal estat i van ser recuperats per Capa, que també va passar a bronze els que li va indicar la família de l’escultor. Signo de mujer rural en un camino, lloviendo va ser fosa en bronze l’any 1985 per indicació de la vídua d’Alberto Sánchez i el seu fill Alcaén Sánchez.
mostrar-ne més mostrar-ne menys
els textos de la web MACBA parteixen d'una documentació prèvia. En cas que hi hagi algun error, agrairem que ens el comuniqueu.
títol original
Signo de mujer rural en un camino, lloviendo
artista
any d'adquisició
1989
tipus d'objecte
Escultura
dimensions
69.3 x 20 x 10 cm
Copyright
© Alberto Sánchez, VEGAP, Barcelona
número de registre
R.0043
data
1925 - 1930
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tècnica
Guix policromat
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
títol original
Signo de mujer rural en un camino, lloviendo
número de registre
R.0043
artista
data
1925 - 1930
any d'adquisició
1989
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tipus d'objecte
Escultura
tècnica
Guix policromat
dimensions
69.3 x 20 x 10 cm
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Copyright
© Alberto Sánchez, VEGAP, Barcelona
imatges
1 imatges
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
OBRA TITLE
OBRA TITLE
yyyy-YYYY
ARTIST NAME
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
Consulta la Biblioteca del MACBA per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
contacte
per a més informació, pots posar-te en contacte amb nosaltres a través dels enllaços següents
per a més informació
colleccio@macba.cat