![dig_ajbr00198_0044_r--text-dig_ajbr00198_0044_rtif](https://d2zy2h1755x359.cloudfront.net/public/DigitalAsset/BBI_DIG_A-JBR-00198_0044_r/e7957a3db6db5038f1f08047afbc3394/full/large/0/default.jpg)
![dig_ajbr00198_0044_v--text-dig_ajbr00198_0044_vtif](https://d2zy2h1755x359.cloudfront.net/public/DigitalAsset/BBI_DIG_A-JBR-00198_0044_v/f4eea69b85f0e427eb691933ee508c0c/full/large/0/default.jpg)
![dig_ajbr00198_0045_r--text-dig_ajbr00198_0045_rtif](https://d2zy2h1755x359.cloudfront.net/public/DigitalAsset/BBI_DIG_A-JBR-00198_0045_r/7be7617c0a559590adcffdd6d0d3f1c6/full/large/0/default.jpg)
![dig_ajbr00198_0046_r--text-dig_ajbr00198_0046_rtif](https://d2zy2h1755x359.cloudfront.net/public/DigitalAsset/BBI_DIG_A-JBR-00198_0046_r/98c1eb30982ddfb66e5e20e9ca9bdfc8/full/large/0/default.jpg)
![dig_ajbr00198_0047_r--text-dig_ajbr00198_0047_rtif](https://d2zy2h1755x359.cloudfront.net/public/DigitalAsset/BBI_DIG_A-JBR-00198_0047_r/7e040a8812d32b5447412256af13143a/full/large/0/default.jpg)
![dig_ajbr00198_0048_r--text-dig_ajbr00198_0048_rtif](https://d2zy2h1755x359.cloudfront.net/public/DigitalAsset/BBI_DIG_A-JBR-00198_0048_r/1431efcd36cdab527de2cbafa9c5b63a/full/large/0/default.jpg)
![dig_ajbr00198_0048_v--text-dig_ajbr00198_0048_vtif](https://d2zy2h1755x359.cloudfront.net/public/DigitalAsset/BBI_DIG_A-JBR-00198_0048_v/3b16ad8b14b0248bd139e3616a83afcc/full/large/0/default.jpg)
![dig_ajbr00198_0044_r--text-dig_ajbr00198_0044_rtif](https://d2zy2h1755x359.cloudfront.net/public/DigitalAsset/BBI_DIG_A-JBR-00198_0044_r/e7957a3db6db5038f1f08047afbc3394/full/large/0/default.jpg)
Joan Brossa
La porta real
1950
Document manuscrit i mecanoscrit. -- Quatre composicions, i.e. una primera composició en vers lliure sense títol; un sonet titulat "Primera variació"; un altre sonet, titulat "Segona variació"; i una quarta composició titulada "Tercera variació", que es compon de dos tercets; la primera composició comença, "Jo no vull perdre contacte amb la terra,"; Acaba, "i amb tot el gènere humà en general."; Data, "18-XII-50", escrit amb llapis (corr. en llapis); la segona composició, el sonet titulat "Primera variació", comença, "Pou absorbent el jo, inútil desferra"; Acaba, "no darà idea de cap força nova."; mecanografiat (corr. en llapis); la tercera composició, el sonet titulat "Segona variació", comença, "Oh! oi! ui! au! ep! ei! uix! ah! ai! bah!"; Acaba, "que això: "Feta la llei, feta la trampa""; Data, "19-XII-50", escrit amb llapis (corr. en llapis); la quarta composició, compost per dos tercets i que es titula "Tercera variació", comença, " Que ens guardi el foc d'apedregar la terra,"; Acaba, "Paella al foc amb oli, i fem la truita!"; Data, "20-XII-50", escrit amb llapis (corr. en llapis). -- El títol desestimat "Tema", escrit amb llapis i ratllat amb llapis. Al recto del full 46, una versió més preliminar del primer sonet escrit amb llapis (corr. en llapis), titulat "La porta real" i amb la data "18-XII-50" escrita amb llapis. Al recto del full 47 s'hi llegeixen diverses interjeccions esborrades, desestimades del primer vers del segon sonet.
Referències bibliogràfiques:
- Brossa, Joan. El clavell i el martell. En: Ball de sang (1941-1954). Barcelona, Crítica, 1982, p. 198-200. (Sarrià; 8).
mostrar-ne més
mostrar-ne menys
els textos de la web MACBA parteixen d'una documentació prèvia. En cas que hi hagi algun error, agrairem que ens el comuniqueu.
Catalunya
Espanya
1941 - 1950
Brossa, Joan
Manuscrits
Sonets (Poesia)
Vers lliure (Poesia)
Consulta la
Biblioteca del MACBA
per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a arxiu@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a arxiu@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
contacte
per a més informació, pots posar-te en contacte amb nosaltres a través dels enllaços següents
per a més informació
Sol·licitud de préstec d'imatges