1877_001_hist--imatge-splitting
1877_001_hist--imatge-splitting
Gordon Matta-Clark
Splitting
Partició
1974
Si bé, en els seus inicis, els building cuts de Matta-Clark havien sorgit de la necessitat de trobar espais de treball en edificis deshabitats i magatzems en desús (durant els anys setanta, a Nova York, bona part dels artistes havien ocupat naus deshabitades), ben aviat es va convertir en un llenguatge creatiu i una forma d’activisme crític amb l’ús capitalista de l’arquitectura i amb el mite del somni americà. Com que no es conserva cap dels edificis intervinguts, són les fotografies, els dibuixos i els enregistraments de Matta-Clark els que s’han constituït com l’autèntica obra. Els building cuts impliquen una reflexió sobre l’especulació, la propietat privada i la privacitat. En el primer, Bronx Floors (1972), Matta-Clark va retallar amb una serra de mà seccions rectangulars de terres i parets d'immobles abandonats al Bronx per després exposar-ne els fragments en galeries comercials. A Splitting (1974), l’artista va partir literalment una de les típiques cases de classe mitjana situada als afores. Una de les obres més destacades, Conical Intersect (1975), consistia a obrir uns cercles a les parets d’un edifici de pisos a punt de ser demolit en el barri obrer de Les Halles a París. Les formes en les parets de l’edifici s’inspiraven en l’obra d’Anthony McCall Line Describing a Cone i creaven una forta sensació d’inestabilitat física i visual. Al costat de l’edifici, l’esquelet del nou Centre d’art Georges Pompidou, llavors en construcció, en reforçava el sentit. A Day’s End (1975), l’artista va fer una obertura amb forma d’ull gegantí a la paret d’una nau abandonada als molls de Manhattan. Una de les seves accions més destacades, la coneguda Office Baroque (1977), es va fer en un edifici comercial de la ciutat d’Anvers i en el marc de la commemoració dels 400 anys de la mort del pintor flamenc Rubens. En anglès, Office Baroque té una fonètica semblant a Office Broke, en una clara al·lusió a la fallida del capitalisme. L’últim dels building cuts, Circus-Caribbean Orange (1978), dibuixava un complex entramat de talls circulars fets a petició del Museum of Contemporary Art de Chicago.
mostrar-ne més mostrar-ne menys
els textos de la web MACBA parteixen d'una documentació prèvia. En cas que hi hagi algun error, agrairem que ens el comuniqueu.
títol original
Splitting
any d'adquisició
2002
tipus d'objecte
Fotografia
dimensions
40.5 x 50.6 cm
recursos d'accessibilitat
Audioguia
número de registre
R.1877
data
1974
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tècnica
Fotografia a les sals de plata
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Copyright
© Estate of Gordon Matta-Clark, VEGAP, Barcelona
títol original
Splitting
número de registre
R.1877
data
1974
any d'adquisició
2002
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tipus d'objecte
Fotografia
tècnica
Fotografia a les sals de plata
dimensions
40.5 x 50.6 cm
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
recursos d'accessibilitat
Audioguia
Copyright
© Estate of Gordon Matta-Clark, VEGAP, Barcelona
imatges
1 imatges
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
OBRA TITLE
OBRA TITLE
yyyy-YYYY
ARTIST NAME
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
Consulta la Biblioteca del MACBA per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
contacte
per a més informació, pots posar-te en contacte amb nosaltres a través dels enllaços següents
per a més informació
colleccio@macba.cat