Activitats categoria

Aprendre a imaginar-se. Sobre pedagogies i emancipació

Tallers i seminari PEI Obert. Professorat

14 al 18 nov. 2017

Captura de la projecció

Captura de la projecció "Pirámides", de Pili Álvarez i Mercedes Álvarez Espáriz, 2017

En el marc de l'àrea de Pedagogies i emancipació del Programa d'Estudis Independents del MACBA, aquest seminari s’acosta al paper que té la pedagogia com a estímul d'una imaginació poètica que activa processos d'emancipació individual i col·lectiva. En l'actual debat sobre la necessària renovació de l'escola i la introducció de noves pràctiques, es parlarà del concepte d'innovació i la seva submissió a la pressió neoliberal de l'esforç, el rendiment i la productivitat.

El seminari es compon de tres tallers simultanis que es duran a terme els dies 14, 15 i 16 de novembre a la tarda, i que comptaran amb la participació d’alumnes del PEI i d’educadors de museus, educadors socials, mestres i professors d’ensenyament mitjà. S’hi abordarà, des de la pràctica, algunes qüestions relacionades amb l’escriptura com a forma d’elaboració poètica a l’aula amb valeria flores; el treball amb el cos i la imatge amb María Berrios, i la reactivació de la memòria a partir de les aportacions d’Ivan Illich amb Sofía Olascoaga.

El seminari internacional tindrà lloc els dies 17 i 18 de novembre i comptarà amb la presència de les persones esmentades, a més de Marina Garcés, Pablo Martínez, el col·lectiu Microsillons, Pili Álvarez i una taula de debat moderada per Jordi Solé, on s’inclouran experiències directament relacionades amb l’estat actual de l’escola a Catalunya.

Programa

TALLERS
14, 15 I 16 DE NOVEMBRE DE 2017, 18 A 21 h
Tallers simultanis de María Berrios, valeria flores i Sofía Olascoaga
Lloc: diversos espais simultàniament. Gratuït. Amb inscripció prèvia.
*En breu es donarà més informació sobre els tallers i l’obertura de les inscripcions.

SEMINARI
DIVENDRES 17 I DISSABTE 18 DE NOVEMBRE
Lloc:
Auditori Meier

Pili Álvarez i Mercedes Álvarez Espáriz, Maria Berrios, Jaume Carbonell, Concha Fernández Martorell, valeria flores, Marina Garcés, Janna Graham, Collectif Micro-sillons, Sofía Olascoaga i Jordi Solé.

PARTICIPANTS:
Pili Álvarez: educadora, artista y cineasta, actualment imparteix classes de cinematografia a diverses escoles de cinema i forma part de l’equip d’educació del CA2M.

Mercedes Álvarez Espáriz: educadora, investigadora y gestora cultural. Vinculada a l’educació en contextos no formals, ha investigat en educació i pràctiques artístiques col·laboratives. Ha dut a terme treballs d’acompanyament sobre processos artístics a l’escola amb CA2M i MNCARS.

María Berríos: sociòloga, editora, crítica d’art i curadora independent, desenvolupa la seva feina com a investigadora independent en l’àmbit de la cultura i l’art contemporanis a Xile i l’Amèrica Llatina.

Jaume Carbonell ha estat director de Cuadernos de Pedagogía, i va treballar a la redacció de la revista des dels seus inicis el 1975. És professor de Sociologia de l’Educació a la Facultat d’Educació de la Universitat de Vic (Barcelona). El seu àmbit de recerca se centra en qüestions relacionades amb la innovació educativa, l’escola pública, el professorat i l’educació del futur.

Collectif Micro-sillons: fundat el 2005 per Marianne Guarino-Huet i Olivier Desvoignes, el seu treball s’interroga sobre les formes d’educació i mediació en l’art i el rol del artista a la societat.

Concha Fernández Martorell és professora de filosofia. Va ser molts anys directora de l’IES Mediterrània del Masnou. Ara imparteix classes a l’IES Menéndez y Pelayo (Barcelona). És autora de diversos assajos sobre filosofia contemporània. El 2008 va publicar El aula desierta. La experiencia educativa en el contexto de la economía global (ed. Montesinos).

valeria flores: lesbiana, masculina y feminista. Així es defineix valeria flores, professora de primària a Neuquén (Patagònia argentina) per a qui l’aula és un espai de docència, però també d’activisme polític.

Marina Garcés: és filòsofa i professora a la Universitat de Saragossa. El seu treball se centra en l’àmbit de la política i el pensament crític, i en la necessitat d’articular una veu filosòfica capaç d’interpel·lar i comprometre.

Janna Graham: investigadora, educadora i comissària. Ha estat membre del col·lectiu Ultra-Red i del Micropolitics Research Group. Figura clau de l’anomenat «gir educatiu», explora les interseccions entre l’art i les urgències socials contemporànies, centrant-se en temes com migració, gentrificació, educació, antiracismes i indigenisme.

Sofía Olascoaga: treballa en les interseccions entre art i educació. La seva recerca se centra en l’avaluació crítica de la tensió entre la utopia i el fracàs de models intencionals de crear comunitat desenvolupats a Mèxic.

Jordi Solé: és doctor en Pedagogia, educador social i escriptor. Els seus àmbits d’investigació es centren en el pensament pedagògic, l’antropologia de l’educació i de la joventut i la formació d’educadors socials.

Amb la col·laboració de

Inscripció

TALLERS
Gratuït. Cal inscripció prèvia.

SEMINARI
Preu del seminari complet: 15 €. Gratuït per Amics del MACBA. Cal inscripció prèvia.
Preu per sessió: 5 €. En castellà i anglès amb traducció simultània. Aquesta activitat es podrà seguir en streaming.

*La inscripció per sessions individuals només es podrà fer a la taquilla, abans que comenci l'activitat, sempre i quan l'aforamanet no s'hagi completat.

Contacte

Programes públics
macba@macba.cat
Tel: 93 481 33 68

  • Afegeix al Recorregut

    Inicia sessió

    Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't

  • Comparteix

    Per email

  • Comenta

    Inicia sessió

    Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't