Residents individuals 2021

Julieta Obiols
PERÍODE DE RESIDÈNCIA: Febrer – Juny 2021
Julieta Obiols
InVIHsibles: dones en l’imaginari del SIDA. Creuaments entre salut mental i art. Després de defensar la seva tesi doctoral en Salut Mental Comunitària, la psicòloga i investigadora argentina, que va participar en el Programa d’Estudis Independents del MACBA, va adoptar una perspectiva interdisciplinària per explorar les representacions de feminitat en l’abordatge de la crisis del SIDA i el potencial de la pràctica artística per a desmuntar estereotips i contrarestar l’estigma. Actualment compta amb el suport d’una Beca a la Investigació i la Innovació en els àmbits de les arts visuals, dels nous sectors creatius, de les arts escèniques, de la música i del pensament de la OSIC de la Generalitat de Catalunya.
Pamela Martínez
PERÍODE DE RESIDÈNCIA: Abril – Juliol 2021
Pamela Martínez
Invisibilitats i omissions. Pràctiques fotogràfiques durant la pandèmia del Covid-19 Aquest projecte forma part de les línies de treball dels grups de recerca Mediaccions de la Universitat Oberta de Catalunya i Experiencia y mundo de la Universidad Adolfo Ibáñez de Xile. És un estudi crític de les pràctiques fotogràfiques produïdes en el context de la pandèmia. Es proposa traçar les relacions existents i al seu torn evidenciar les discordances entre pràctiques fotogràfiques oficials dels mitjans de comunicació, les de grups que considerem com activistes, així com les artístiques o autorepresentatives difoses per les xarxes socials amb la intenció de reflexionar sobre l’imaginari col·lectiu de la pandèmia del Covid-19. Paral·lelament a aquest estudi, s’està desenvolupant un corpus teòric a partir d’una sèrie d’entrevistes a diferents artistes, experts i acadèmics internacionals que donen llum i enfocaments actuals als temes d’estudi.
Marianne Márquez Blanco
PERÍODE DE RESIDÈNCIA: Gener – abril 2021
Marianne Márquez Blanco
Del productivisme al semiocapitalisme a través de la factografia. El projecte de la investigadora Marianne Márquez Blanco sorgeix dins del marc del Programa d’Estudis Independents (PEI) del MACBA, especificament arran de les sessions d’Imaginació Política. La investigació es centra en la cerca d’una articulació entre aspectes del llegat productivista de les vanguardies ruso-soviètiques amb pràctiques artístiques actuals i el paper que la imatge digital juga en la producció de la subjectivitat en el context del “semiocapitalisme” actual, reprenent una noció de Franco Berardi “Bifo”.
Nataly Prada Elejalde
PERÍODE DE RESIDÈNCIA: Gener – abril 2021
Nataly Prada Elejalde
Tecnologies del desig: representacions i manifestos de resistència. Projecte d’investigació que aborda la simbiosi entre obres de l’art contemporani, la tecnologia i l’univers d’allò sexual. A partir de pràctiques artístiques contemporànies es fa una revisió de documents i obres d’artistes que tracten concretament perspectives sobre el treball sexual en les últimes dècades. Per altra banda, s’aborden obres i manifestos de resistència des d’una perspectiva cyborg i d’autoficció que proposen formes múltiples i fluides de contestació als codis i als imaginaris de desig dominants. L’objectiu consisteix en explorar, observar i analitzar, a través d’una metodologia rizomàtica i narrativa, les complexes relacions entre la identitat, la sexualitat i la intimitat, generant al mateix temps connexions i antologies amb el capital eròtic, la censura, la intel·ligència emocional, el ciberespai i les arquitectures del poder. El resultat d’aquesta investigació es planteja a través de la construcció d’una cartografia curatorial que funcioni, sigui en format expositiu i/o de publicació.
Lorenzo Lazzari
PERÍODE DE RESIDÈNCIA: Gener – abril 2021
Lorenzo Lazzari
Video-Nou/Servei de Vídeo Comunitari: la pràctica vídeo com espai polític, Barcelona 1977–83. Aquesta investigació es part de la tesi doctoral que analitza l’obra del col·lectiu Video-Nou/Servei de Vídeo Comunitari (1977-1983) amb relació a desplegar-se de les pràctiques de contra-informació, televisió alternativa i “animació social” que, des de finals dels anys seixanta, travessen, no només Estats Units o Canadà, sinó també Itàlia, França, Anglaterra, Alemanya i Amèrica Llatina. Video-Nou/SVC va treballar en el context de la transició democràtica: els seus vídeos es van mostrar, en aquell moment, como una eina capaç de donar forma a uns espais polèmics que qüestionaven les formes de veure, escoltar i parlar. La investigació amb el fons del CED té l’objectiu de reconstruir sistemàticament la metodologia executiva de les “vídeo-intervencions” a través dels informes preparatoris, guions, esquemes de muntatge i reportatges fotogràfics, posant especial atenció al conjunt de vídeos que tracten les àrees urbanes caracteritzades per blocs d’habitatges de classe obrera, fragmentació urbanística i obstacles en la vida comunitària.